Mercedes AMG 5,5 liter engine
Er waren al lang geruchten en Mercedes had het ook al aangekondigd, maar nu is het downsizen ook aangekomen bij AMG. De bekende 6.3 liter wordt vervangen door een 5,5 liter V8.

Een kleinere motorinhoud geeft niet altijd minder vermogen, AMG is er namelijk in geslaagd om 544pk en 900Nm uit het nieuwe M157 motorblok te halen. De nieuwe V8 motor komt deze zomer in het motorenaanbod, hij maakt gebruikt van directe injectie, een vernieuwde ontstekingsreactie en 2 grote turbo’s. Het debuut voor deze 5,5 liter V8 komt in de luxueuze S-Klasse, de S63 AMG. Het verbruik wordt hier teruggedrongen van 14,2 naar 10,5 liter per 100km, wat ongeveer een daling is van 25%. Meer vermogen (+19pk en +170Nm) en een lager verbruik, wie was er nu tegen downsizing?

Mercedes-AMG heeft nog grootse plannen voor de toekomst, ze omschrijven het zo mooi als AMG Performance 2015, waarin ze hun toekomstvisie verder uitstippelen voor de komende jaren. Voornamelijk toepassingen waardoor het verbruik en de CO2 uitstoot verder zal dalen, zonder dat de prestaties in het gedrang komen. De recente komst van de SLS AMG past ook in dit plan, de Gullwing is namelijk de eerste wagen die volledig ontworpen en gebouwd werd door AMG zelf sinds de oprichting in 1967.

Waar de oude V8 6,3 liter een cilinderinhoud had van 6208cc, heeft de nieuwe 5,5 liter 5461cc én 2 turbo’s. Voor sommigen heeft een natuurlijk aspirerend motorblok meer charmes, bijvoorbeeld door het geluid, maar voor anderen is de constante zweep van de turbo dan weer hemels om te aanschouwen. Motorisch is er 544pk beschikbaar in de standaarduitvoering, als we daarover mogen spreken bij een AMG model. Als je opteert voor het AMG Performance Pack kan dat vermogen nog verder stijgen tot 571pk, zoals in de SLS AMG. In dit segment haalt geen andere motor zulke cijfers, waar ze bij Mercedes-AMG best fier op zijn.

Een sprintje met je S63 AMG naar het eerste honderdtal vanuit stilstand is voorbij na 4,5 seconden en stopt uiteindelijk als je de 250km/u bereikt, wanneer de begrenzer zijn werk begint te doen. Als je voor het Performance pack hebt gekozen ben je 0,1 seconden sneller en stopt de teller maar op 300km/u. Zoals altijd is het AMG motorblok persoonlijk geassembleerd door 1 medewerker, die op het einde van het werkproces nog zijn naam op je motorblok kerft.

Na de lancering van de S63 AMG zullen ongetwijfeld de andere 63’s ook volgen. Het afscheidsmodel van de heerlijke 6.3 liter V8 is dus de SLS AMG, dus je weet wat je moet bestellen als je liever een natuurlijke V8 hebt dan eentje met 2 turbo’s.