Nieuwe Porsche Cayenne
Porsche stelt in Genève de nieuwe Cayenne voor, hij is zuiniger, lichter, sneller en kan ook als hybride gekocht worden.

In vergelijking met de vorige generatie Cayenne werd een verbruiksdaling tot 23 procent gerealiseerd. Porsche heeft voor de nieuwe Cayenne dan ook het ‘Porsche Intelligent Performance‘-principe ontwikkeld, het resultaat is een hoger vermogen bij een lager verbruik. De verbruiksdaling was onder meer mogelijk dankzij de nieuwe Tiptronic S automaat met acht versnellingen die met een start/stop-systeem wordt uitgerust. Daarnaast herbergt de nieuwe Cayenne ook een nieuwe actieve en lichte vierwielaandrijving waardoor het gewicht van de Cayenne S bijvoorbeeld met zo’n 180 kg teruggedrongen kon worden. En dat komt niet alleen het verbruik ten goede, ook de wendbaarheid van de Cayenne gaat erop vooruit.

De nieuwe Cayenne krijgt ook een nieuw design die de wagen nauwer moet doen aansluiten bij de rest van de Porsche-familie. Het sportieve karakter komt vanuit alle gezichtshoeken nog sterker tot uiting, de typische vorm- en designelementen van Porsche zijn nog duidelijker herkenbaar. Toch is vooral de achterkant ingrijpend veranderd, de achterlichten en de proporties werden grondig aangepast. De nieuwe Cayenne is niet kleiner dan zijn voorganger, de totale lengte nam namelijk met 48 mm toe. Voor het interieur werd de Panamera als basis gebruikt.

Er zijn maarliefst vijf versies van de Cayenne beschikbaar, hun motorisatie, vermogen en Belgische kostprijs wordt hieronder schematisch weergegeven.

Porsche Cayenne – 3.6 V6 – 300 pk – 9,9 l/100 km: 57.596 euro
Cayenne Diesel – 3.0 V6 – 240 pk – 7,4l/100 km: 61.831 euro
Cayenne S – 4.8 V8 – 400 pk – 10,5l/100 km: 75.141 euro
Cayenne S Hybrid – 3.0 V6 – 333 pk + 47 pk – 8,2 l/100 km: 81.191 euro
Cayenne Turbo – 4.8 V8 – 500 pk – 11,5l/100 km: 118.701 euro

De Europese verkoop van de nieuwe Cayenne gaat op 8 mei van start.