Officieel: Audi RS5 Coupe
Audi heeft zonet alle details van de Audi RS5 Coupé vrijgegeven, onder de motorkap zit zoals verwacht een 4.2-liter V8 met 450 pk.

Na het lekken van alle brochurefoto’s van de Audi RS5 was het enkel nog wachten op de officiële cijfers die achter de wagen schuil gaan. Algemeen werd aangenomen dat een 4.2-liter V8 onder de motorkap zou zitten en die assumptie blijkt nu ook te kloppen. De 450 pk sterke V8 wordt gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic automaat die het vermogen via het Quattro systeem in een 40:60 verhouding naar de vier wielen stuurt.

De 4.2-liter V8 staat volgens Audi qua technologie erg dicht bij de V10 die in de R8 V10 huist. De 4.2-liter V8 die we kennen uit de RS4 en R8 braakt namelijk maar 420 pk uit. Dankzij verdere verfijning van onder andere het inlaat en uitlaatsysteem zijn de Duitsers er echter in geslaagd om 450 pk uit het blok te puren, het maximale koppel bedraagt daarnaast 430 Nm.

Met dat vermogen doet de Audi RS5 Coupé de sprint van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden en wordt de topsnelheid naar goede gewoonte elektronisch begrensd tot 250 km/u. Wie Audi echter lief in de ogen kijkt kan de topsnelheid laten verhogen tot 280 km/u. Ondanks de verbluffende prestaties blijft de RS5 relatief zuinig, hij heeft namelijk genoeg met 10,8 liter per 100 km. Dit lage verbruik werd onder andere bereikt door het gebruik van een zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling. De bestuurder kan dankzij de schakelflippers achter het stuur zelf van verzet wisselen.

De Audi RS5 staat verder 20 millimeter lager bij de grond dan een standaard A5 en krijgt standaard 19″ lichtmetalen velgen, optioneel kies je voor 20″ velgen. Standaard krijgt de RS5 geventileerde remschijven, optioneel kies je hier voor ceramische remschijven. Deze zijn niet alleen lichter, ze zijn ook sterker en duurzamer. De bestuurder kan in de RS5 kiezen tussen drie verschillende rijstanden: Comfort, Auto en Dynamic. In elk van deze standen worden de sturing, de S-Tronic automaat, het sportdifferentieel, de motor en het uitlaatsysteem anders ingesteld.

Aan de buitenkant kreeg de RS5 de typische RS-kuur. Achteraan vinden we twee ovalen uitlaatpijpen, een diffuser en een spoiler die automatisch naar boven schuift boven 120 km/u en weer naar beneden zakt onder 80 km/u. Vooraan vinden we grotere luchtinlaten die zowel de automaat als de voorste remmen moet helpen koelen. Ook binnenin herkennen we duidelijk een RS-model, we vinden er sportstoelen in leder en Alcantara, een afgeplat stuurwiel met geperforeerd leder en inlegplaatjes in koolstofvezel. Uiteraard mogen het MMI navigatiesysteem en voldoende RS5 logos niet ontbreken.

Audi zal de RS5 Coupé voorstellen op het autosalon van Genève, begin volgende week. De verkoop van de RS5 start deze lente, de startprijs zal 77.700 euro bedragen.