Porsche 911 GT3 R Hybrid
Zoals elke autofabrikant focust Porsche ook op groene technologie, want ooit op een dag zal de brandstof op zijn. Als voorbeeld hoe een hybride sportwagen er zou kunnen uitzien hebben ze de Porsche 911 GT3 R Hybrid voorgesteld.

Met deze GT3 R willen de ingenieurs verder sleutelen aan een ideale samenwerking tussen hun bekende boxermotor en een extra elektromotor. Finaal doel is deel te nemen aan de 24U van Le Mans, waar Porsche wel vaker meedingt naar de overwinning.

Krachtig is deze hyride uiteraard, het is en blijft een Porsche. Zoals elke GT3 R heeft deze vierwielaangedreven sportwagen 480 pk, geleverd door een vierliter flatsix. De twee elektromotoren die op de achterbank plaatsnemen functioneren als het ware als een soort KERS systeem dat we in de F1 zagen passeren. De motor verzamelt alle overtollige energie die tijdens het remmen vrijkomt en slaat deze op. In de GT3 R Hybrid gaan ze nog een stap verder, er is een vliegwiel geïntegreerd die ook energie opwekt dankzij de voorwielen, waardoor er op bepaalde momenten een boost mogelijk is van 161 pk op de voorwielen, wat bijna 33% extra kracht betekent. Jammer genoeg is deze boost maar goed voor 6 tot 8 seconden, maar dan is het gewoon wachten tot de batterijen terug voldoende capaciteit bevatten.

Porsche heeft nog geen technische prestaties vrijgegeven, maar we verwachten deze op het autosalon van Genève, waar Porsche vol trots hun eerste hybride sportwagen zal presenteren. Dat het slechts om een testexemplaar gaat willen we hen gerust vergeven, wanneer de resultaten bevredigend zijn zullen we misschien ooit wel een hybride 911 krijgen voor het gewone volk. Een Porsche blijft een Porsche, dus moeten we niet jeremiëren over prestatiecijfers, want die zullen er blijven.