Volkswagen Touareg Hybrid 2010
Verrassend is hij niet, want we zagen al spyshots en een miniatuurversie, toch onthalen we de nieuwe Touareg met veel plezier. Groter, milieuvriendelijker en krachtiger met alle nodige luxe.

Zoals bij alle andere recente modellen van Volkswagen zijn er constanten in het design. Zo vinden we de bekende grille vooraan terug, net zoals LED dagrijlichten en een aangepast motorenpakket die betere prestaties leveren maar tegelijk minder schadelijke gassen uitstoten. Het design van de Touareg werd ook volledig aangepast, waardoor we nu een frisse verschijning krijgen die meer dan kracht en luxe uitstraalt.

Zoals zijn broers Porsche Cayenne en Audi Q7 die allen op hetzelfde platform staan is de Touareg gegroeid tot 4m80, een toename van 4,3 centimeter. Deze groei ging voornamelijk naar de wielbasis, die 4cm groter is waardoor er een nog betere gewichtsverdeling bereikt werd. De breedte werd niet aangepast maar de wagen kromp wel in de hoogte, vanaf nu past hij in een garage van 1m71 hoog. Zoals dat hoort in de 21e eeuw stuurden de heren uit Wolfsburg de Touareg op dieet, zo sneuvelde er 200kg aan overbodig gewicht. Ook heeft het design een verlaagde luchtweerstand, wat positieve gevolgen heeft op het verbruik en CO2 uitstoot.

Inzake verbruik en CO2-uitstoot is er ook goed werk geleverd, zo is bij alle motorisaties het verbruik gedaald én komt de Touareg Hybride tevoorschijn met een V6 TSI met 333pk, welke bijgestaan wordt door een 47 pk sterke elektromotor. Bij een perfecte samenwerking krijg je dus 380pk en 580Nm, terwijl het verbruik beperkt blijft tot 8,2 l per 100km en de CO2-uitstoot tot 193 gram per km. Deze sterke prestaties en lage cijfers worden gegenereerd door een nieuwe achttraps automatische versnellingsbak. De Touareg Hybride  kan zonder problemen een trailer trekken tot 3,5 ton en rijdt full hybrid tot 50 km/u, zonder enige vorm van schadelijke uitstoot.

Ook bij de andere motoren werd er flink gesleuteld om krachtiger en tegelijk zuiniger te verkrijgen. Met deze filosofie moeten we jammer genoeg afscheid nemen van de V10 TDI en de W12, want deze horen niet meer in de Touareg van deze tijd. Als instapper aan benzinekant vinden we een V6 FSI met 280pk, 360Nm koppel, 9,9l benzine per 100km en met een uitstoot van 236gr/km. Aan de dieselkant vinden we een V6 TDI met 240pk en 550Nm, goed voor 7,4 liter per 100km met een uitstoot van 195gr/km. Nieuwkomer is de V8 TDI, met maar liefst 340pk en 800Nm, waar het verbruik op 9,1 liter diesel ligt met bijhorende CO2 uitstoot an 239gr/km

Ook op het terrein moet de Touareg niet onderdoen, zo beschikt hij standaard over vierwielaandrijving. Optioneel heb je als toekomstige koper de keuze uit verschillende veiligheidssystemen die je helpen wanneer je op ruig terrein bent. Uiteraard bevat hij alle recente versies van ABD, EBD, ASR en Hill Control. Extra voor de V6 TDI is het Terrain Tech Packet, waarmee de auto volledig berekend is op off-road rijden met een lagere versnellingscurve, een vergrendelbaar achterdifferentieel en aangepaste elektronica.

Duitsers staan bekend om hun uitrusting, bij de nieuwe Touareg is dat evenzeer het geval. Doordat de wagen een beetje groeide krijgen we meer beenruimte achteraan, zo is de achterbank 16cm verschuifbaar en zijn de leuningen verstelbaar. Als we de achterbank neerleggen ontstaat er een laadvolume van 1642 liter bagage, ruimschoots voldoende dus. Op de optielijst vinden we verschillende bekende opties zoals Lane Assist, Side Assist, Adaptive Cruise Control, Bi-Xenon lichten, een reusachtig panoramisch dak, een elektrische parkeerrem en nog veel meer..

Met deze nieuwe versie van de Touareg hoopt Volkswagen het succesverhaal verder te kunnen zetten, want er werden sinds de start reeds 500.000 exemplaren verkocht. De concurrentie mag er ook zijn, met de recent vernieuwde Q7 en X5 en de aankomende nieuwe ML heeft de Touareg dus het luxe SUV label opgespeld gekregen. Vooral de Hybrid zal het goed gaan doen, want wie wil er nu geen krachtigere wagen met een laag verbruik en CO2-uitstoot? Vanuit Genève zullen we jullie voorzien van live beelden, tot dan moeten we het stellen met de persfoto’s.