Renault Koleos
Renault had voor de Koleos maar weinig ervaring met SUV’s. Het Franse merk bouwde eerder de Renault Kangoo 4×4 en de Renault Scenic RX4. Wij vroegen ons af of deze ervaring volstond om een goede SUV te maken.

Op het eerste zicht is Renault daar goed in geslaagd. Bij het instappen, valt het direct op dat de wagen bijzonder hoog op z’n wielen staat, zo hoort dat ook voor een SUV. Ook wanneer je naar de buitenkant kijkt, merk je duidelijk dat Renault wel degelijk een SUV heeft gemaakt. De wagen heeft de typische lijnen van een SUV, maar dan zonder de rechte daklijn. De C-stijl van de Renault Koleos loopt schuin af. De kofferklep bestaat uit twee verschillende delen die afzonderlijk kunnen open plooien. Hierdoor is de koffer bijzonder gemakkelijk toegankelijk wanneer je niet veel gerief uit de koffer hoeft te halen. Wil je grotere stukken vervoeren, dan kan dat door ook het onderste deel van de kofferklep te openen, waardoor je een eenvoudigere toegang tot de koffer krijgt. De koffer wordt mooi van de buitenwereld afgesloten door een stoffen kap, die ervoor moet zorgen dat omstaanders niet in de koffer kunnen kijken.

Ons testmodel werd aangedreven door een 2.0 liter dCi-motor die 170 pk en 360 Nm levert. Hierdoor kan de wagen in 9.9 seconden van nul naar honderd sprinten. De maximumsnelheid van dit model bedraagt 191 km/u. De motor levert zeker en vast genoeg vermogen voor deze Koleos, die ongeveer 1700 kg in de schaal legt. Renault geeft een gemiddeld verbruik van 7,9 liter per 100 km op. Per gereden kilometer stoot de Koleos 209 gram CO2 uit. Wanneer je voldoende op de autosnelweg rijdt, ben je ongetwijfeld in staat van het zelfs beter te doen dan het normverbruik.

Het veranderen van versnelling geschiedt aan de hand van een manuele zesbak, die bijzonder vlot schakelt. Zoals gebruikelijk dient de zesde versnelling voor het zuinig rijden op de autosnelweg, desondanks heeft deze versnelling voldoende kracht, waardoor je niet steeds hoeft terug te schakelen. Bijzonder handig! Om het verbruik te drukken, kan je de vierwielaandrijving – die een optie is – uitschakelen. Er zijn drie verschillende standen waaruit je kunt kiezen: 2WD, Auto en 4WD. In de 2WD-stand zal de Koleos zichzelf voortrekken aan de hand van zijn voorwielen. De Auto-stand laat de wagen zelf kiezen hoe hij de kracht van de motor op de wielen overbrengt en de 4WD-stand doet alle vier de wielen permanent draaien. Verder is er nog een Hill-Descent-Control systeem, dat de chauffeur bijstaat wanneer je van een heuvel afdaalt.

Al deze gadgets zorgen ervoor dat deze Renault Koleos wel degelijk zijn weg weet te vinden op ruw terrein. Uiteraard hoef je het niet al te bont te maken, maar de Koleos lijkt ons toch vlot mee te kunnen met de Mercedes ML en de BMW X5, al zou dit ook kunnen liggen aan de off-road banden die Renault op onze Koleos installeerde. Hij moet weliswaar de duimen leggen tegen gevestigde waarden als de Mercedes G-Klasse of de Range Rover. De grootste concurrenten voor deze Koleos zijn weliswaar de Peugeot 4007 en de Citroën C-Crosser.

De wagen is bijzonder comfortabel wanneer je rustig rijdt. Wanneer je het gaspedaal weliswaar wat dieper induwt, wordt de Koleos een stuk minder comfortabel. Het moet wel gezegd dat wanneer je het gaspedaal induwt, deze Koleos bijzonder snel accelereert. Dit is vooral te danken aan het genereuze koppel van 360 Nm. Hoe snel het ook mag gaan in een rechte lijn, deze SUV slaagt er niet in je voldoende vertrouwen te geven wanneer je een bocht neemt, vooral zijdelingse steun van de, voor de rest comfortabele zetels, ontbreekt. Ook op de autosnelweg – die er tijdens onze testperiode weliswaar erbarmelijk bij lag – vertoont de wagen een gebrek aan rijcomfort, het had allemaal wat zachter afgeveerd mogen zijn. Bovendien is het stuurgevoel nogal aan de slappe kant.

Ondanks het mindere rijcomfort, is de Renault Koleos een bijzonder aangename plek om in te vertoeven. Het interieur is bijzonder ruim en alle knoppen zijn vlot te bedienen. Zoals we dat van Renault gewoon zijn, vinden we ongeveer overal opbergvakken, wat we alleen maar kunnen toejuichen. Het navigatiesysteem zit hoog gepositioneerd, waardoor je als chauffeur niet van de baan hoeft te kijken. De geluidsinstallatie is van Bose afkomstig, we hoeven dus niet te zeggen dat de geluidskwaliteit excellent is. De vloermatten zijn gemaakt van robuust plastiek, wat misschien niet direct past in een relatief luxueus interieur, maar ze bleken wel bijzonder efficiënt.

De prijs van de Koleos begint bij €23.550. Daarvoor krijg je een benzinemotor met 170 pk, zonder vierwielaandrijving. Wie het liefst dieselt, kan kiezen voor de 2.0 liter dieselmotor met 150 of 170 pk. Het lijkt er weliswaar op dat ons testmodel – met 170 pk – niet verkrijgbaar is in België, dat zegt de configurator althans. Standaard kost dat model ongeveer €25.000. De uitrusting is redelijk genereus en omvat onder meer cruise control, 17″ aluminium velgen, elektrische buitenspiegels, ABS, ESP en Hill Descent Control.

Voor wie het wat duurder mag, is er de Privilege-uitvoering. Hiervoor moet je €34.000 ophoesten, maar je krijgt wel heel wat in de plaats, onder andere lederen zetels met zetelverwarming. Automatische koplampen, automatische ruitenwissers en een zelfdimmende spiegel zitten ook in dit pakket. Op gebied van entertainment krijg je een geluidssysteem van Bose, een navigatiesysteem en een elektrisch panoramisch dak. Het panoramisch dak bestaat uit twee delen, één deel vooraan, het andere achteraan. Ook vierwielaandrijving is standaard bij dit pakket.

Het enige storende aan de Koleos is het feit dat de technologie niet altijd even goed werkt. Om een voorbeeld te geven: de airconditioning start niet samen met de wagen op. Je moet die dus steeds manueel aanzetten. Ook de regensensor lijkt de hoeveelheid regen niet altijd goed waar te nemen. Naast deze kleine foutjes, werkte de Renault Koleos bijzonder goed en deed de elektronica steeds wat je ervan zou verwachten. Het navigatiesysteem vergt enige gewenning, maar werkt daarna naar behoren.

Daar waar Renault normaal een prijsbreker is, is dat deze keer niet het geval. De wagen kost full option €34.000 en dat ligt in het midden van de grens tussen voordelig en duur. De opties zijn zeker en vast degelijk en de moeite waard en bijgevolg dus ook niet goedkoop. Echt duur zijn ze weliswaar ook niet te noemen. We kunnen de vraagprijs van €34.000 dus redelijk noemen.

Samenvattend kunnen we dus stellen dat de Renault Koleos een bijzonder goede wagen is, die voor een redelijke prijs goed uitgerust kan worden. De wagen is bijzonder ergonomisch, mede dankzij de schitterende kofferklep. Het enige jammere aan deze wagen is dat het comfort bij hogere snelheden wat minder is, de wagen staat dan ook bijzonder hoog op z’n poten. De vierwielaandrijving werkt naar behoren en kan uitgeschakeld worden wanneer voorwielaandrijving volstaat.

Overzicht

+ Praktisch interieur
+ Standaarduitrusting
+ Motor

– Comfort bij hoge snelheden
– Airconditioning/Regensensor

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes