In navolging van Mercedes Grand Prix heeft ook Ferrari zijn wagen voor het volgende seizoen voorgesteld. Waar Massa vorig jaar met een F60 reed, zullen hij en Alonso nu racen in de F10. Hiermee hoopt de Scuderia terug mee te kunnen draaien met de top, na een jaar vol tegenslagen.

In alle opzichten hebben we hier te maken met een nieuwe wagen. Daar zijn vooral technische redenen voor, zoals het tankverbod dat vanaf heden geldt, waardoor de wagen dus een grotere benzinetank moest krijgen. Ook werd er gefocust op de aerodynamische eigenschappen van de wagen, juist daar ging het vorig jaar mis. Opmerkelijk is ook de spitse neus, zoals we al zagen bij de wagens van Red Bull, die een zeer goed seizoen reden en aansluiting vonden bij de top. De remsystemen werden volledig herzien en ook de versnellingsbak werd gewijzigd.

Ook het uiterlijk is aangepast. Waar de F60 – de wagen van vorig jaar – bijna volledig rood was, merken we nu een hoop wit op, wat te maken heeft met de nieuwe sponsor Santander. Voor de pitstops werd er ook een nieuw systeem ontwikkeld, waardoor het allemaal nog sneller moet gebeuren. In het verleden had Ferrari het daar wel wat moeilijk mee.

Vanaf maandag starten de oefensessies voor alle teams in Valencia in de aanloop naar het nieuwe seizoen. Vanmiddag zal Felipe Massa toch al enkele rondjes doen op het privé-circuit van Ferrari in Maranello. Volgende week mag nieuwkomer Alonso ook voor het eerst in een F1 van Ferrari racen. De F10 is trouwens de 56e Ferrari die gebouwd wordt in de 61 jaar dat ze actief zijn in de F1. Ferrari is ook het enige team dat aanwezig is in de F1 sinds de start.

Ferrari had vorig jaar een slecht jaar, maar vanaf vandaag kijken ze enkel naar het huidige seizoen. Met twee toprijders en hopelijk een topwagen wil Ferrari zich terug bewijzen. Aangezien ze redelijk vroeg gestopt zijn met de doorontwikkeling van de F60 wegens de tegenvallende prestaties, heeft men dus extra tijd gehad in vergelijking met de andere teams om de F10 te ontwikkelen. Met al deze technologie wil Ferrari zijn kennis overbrengen naar de straatwagens. Zo zouden we enkele F1 kenmerken terugzien bij de 599 hybride die Ferrari zal voorstellen op het komende autosalon in Genève.

Dankzij F1Media.be hebben we een goed vergelijk tussen de oude en de nieuwe wagen.

Ferrari F1 F10 F60