Maybach Zeppelin
Ook Maybach heeft zijn verkoopcijfers van 2009 bekend gemaakt, net zoals alle constructeurs in de hogere segmenten liep het niet zo goed in 2009. Het zustermerk van Mercedes kon het voorbije jaar maar 200 nieuwe wagens afleveren.

De verkoop van de luxueuze limousines gaat bergaf voor het Duitse Maybach. Zo werden in 2007 nog 400 stuks verkocht, een jaar later daalde de verkoop met 100 stuks tot 300 en ook vorig jaar daalde de productie met hetzelfde aantal. Dat het minder ging met Maybach wisten we al langer, maar bij moederbedrijf Daimler geloven ze nog steeds in het luxemerk, zo werd er onlangs een update doorgevoerd waarmee ze hun systemen terug up-to-date brachten. Of er na de 57 en 62 modellen nog toekomst is voor Maybach durft niemand te voorspellen.

Gelukkig is er niet alleen slecht nieuws voor Maybach in 2009, hun speciale Zeppelinserie was een succes, alle 100 stuks gingen de deur uit. Voor een serieuze meerprijs van 70.000 euro voor de 57S versie en 94.000 euro voor de 62S kreeg je de krachtigste Maybach ooit, speciale tweekleurige lak langs de buitenzijde, 20″ wielen en binnenin nog meer luxe dan je kan verwachten. Ultiem gadget was de geurbol, waarmee je de wagen een geur kunt geven die jij wil, zonder dat deze in je kleren trekt. Duidelijk dat zoiets aanslaat, want zoals gezegd is het volledige Zeppelingamma verkocht.

Maybach heeft momenteel 5 modellen in haar gamma, de 57 (vanaf €396,759) en de 62 (vanaf €466.092), waarbij telkens verwezen wordt naar de lengte. Deze gebruiken beide de V12 uit het motorgamma van Mercedes. Dan hebben we de S modellen, waarbij de V12-krachtbron eerst langs AMG werd gestuurd. Voor de 57S betaal je in België 451.330 euro, en voor de grote broer ben je 532.642 euro armer. Nu begrijp je ook waarom het slecht gaat met de verkoop. Als vijfde model is er de Landaulet, een soort cabrio gebaseerd op de 62S, waarvoor je een slordige 660.000 euro voor moet neertellen.

Als we de magere verkoopcijfers vergelijken met de enige echte concurrent Rolls Royce zien we toch grote verschillen. Maar nu is er uitgelekt dat Rolls nogal creatief was met de cijfers, zo hebben ze elke dealer verplicht 2 Ghost’s toegezegd gekregen, waardoor we een verkeerd beeld hebben van de verkoopcijfers. Zonder deze speciale verkoopstechniek zou ook Rolls Royce 20% minder wagens verkocht hebben, tot 800 stuks. (Via AT)

Maybach Zeppelin