Lamborghini
Uiteraard viel dit te verwachten, toch als je instapper 176.660 euro kost. De verkoop viel met 35% terug, en ook voor 2010 voorziet CEO Stephan Winkelmann niet direct beterschap.

De aankoop van een supersportwagen ten tijde van wereldwijde economische crisis is uiteraard niet hetgeen primeert in het dagelijkse leven. Een Lamborghini is nog steeds een statussymbool en ook die volgen de golven van de economie. Als het goed gaat met de economie, dan zal het ook goed gaan in de verkoop, jammer genoeg geldt het omgekeerde ook. Hoeveel nieuwe Lamborghini’s er vorig jaar verkocht zijn wou Winkelmann niet zeggen, maar met de cijfers van 2008 in het achterhoofd bekomen we ongeveer 1600 stuks. Ook voor 2010 ziet het er niet zo goed uit, maar de Italianen willen geen productiedoelstellingen kenbaar maken, waarschijnlijk om er achteraf niet geconfronteerd als ze niet behaald werden.

Eveneens zijn ze ervan overtuigd dat indien de economie zich terug herstelt, dat het ook terug goed zal lopen met Lamborghini. Als we kijken naar de nieuwe groeimarkten als het Midden-Oosten en China, waar het economisch wel goed loopt, zien we dat de verkoop van de Gallardo’s en Murcielago’s daar wel goed loopt. Zo kregen 80 Chinezen de sleutel van hun nieuwe bolide. Om goed te kunnen inspelen op deze markten werden er al 2 nieuwe dealers opgericht, in de toekomst zouden er nog volgen, want Winkelmann is ervan overtuigd dat China over 3 à 4 jaar de op-één-na grootste afzetmarkt wordt.

Voor 2010 staat de laatste versie van de Gallardo LP560-4 op het programma, een SV versie waar de focus ligt op gewichtsbesparing waardoor de wagen nog krachtiger voor de dag kan komen. In Genève zullen we deze wagen voor de eerste keer zien, waarna het wachten op een volledig nieuw model echt kan beginnen.

Als we een jaaroverzicht maken van Lamborghini voor 2009 dan merken we toch dat het merk uit Sant’agata goed draait. Zo kregen we de bevestiging dat de Estoque er –ooit– komt, kwam de Lamborghini Murcielago LP650-4 Roadster & 670-4 SV uitvoering, de Gallardo LP550-2 Balboni, de Reventon Roadster en een ambitieus CO2-plan. (via AT)

Lamborghini Gallardo LP560 4