Porsche Panamera
Bij Porsche hebben ze weer een succesvol product op de markt gebracht. Hun recentelijk gelanceerde vierdeurscoupé verkoopt vlot, dat blijkt uit de productiecijfers. Er rolden reeds 10.000 Panamera’s van de band.

Sommigen vinden hem echt lelijk, anderen vinden hem niet passen bij een sportwagenmerk als Porsche, gelukkig zijn er genoeg mensen die er wel van houden. In totaal hebben in de eerste drie maanden reeds 9.000 mensen een order geplaatst voor de Panamera. Deze week is nummer 10.000 van de band gerold in Leipzig, er wachten dus nog 1.000 exemplaren op een baasje. Nummer 10.000 is voor een klant in Singapore, het gaat om een 500 pk sterke Panamera Turbo in Platinum Silver. Voor diegenen die geen €98.340 op tafel kunnen leggen is er goed nieuws, ze kunnen hem ook nog steeds huren!

De populairste Panamera is de 4S, bijna 50% van de kopers kiest voor dit atmosferisch model. De geblazen variant, de Panamera Turbo is goed voor 36% terwijl de instapper, de Panamera S 20% van de verkoop voor zijn rekening neemt. Porsche wil per jaar 20.000 Panamera’s verkopen, om dat getal te bereiken zal er in de toekomst ook nog een instap-V6 komen, ter aanvulling van de huidige V8-modellen. Ook een diesel, cabrio en een hybride zouden op komst zijn.

Hoe ze het opnieuw doen is niet echt duidelijk, maar ze hebben in Stuttgart blijkbaar een neus voor succesvolle modellen.

Porsche Panamera

10.000e Porsche Panamera rolt van de band in Leipzig

Slechts drie maanden na de verkoopstart van de nieuwe Panamera werd in de Porsche-fabriek in Leipzig al
het 10.000 exemplaar geproduceerd, een 500 pk sterke Panamera Turbo in de koetswerkkleur Platinazilver
metallic.

Michael Macht, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG: “Met de Panamera zijn we sterk van
start gegaan. Tot dusver noteerden we reeds meer dan 9.000 bestellingen. Korte tijd na de lancering werd
onze GT in Duitsland al bekroond met de begeerde onderscheidingen ‘Goldenes Lenkrad’ en ‘Auto-Trophy’.
Bovendien mocht hij ook al tal van internationale prijzen in ontvangst nemen.” Bijzonder populair is de
Panamera 4S, die met een aandeel van 44 procent de Turbo (36 procent) en de Panamera S (20 procent)
voorafgaat.

Over de volledige productiecyclus gespreid moeten jaarlijks 20.000 exemplaren van de Panamera gebouwd
worden. De drie varianten van de vierde Porsche-modelreeks worden in de fabriek in Leipzig samen met de
terreinwagen Cayenne op eenzelfde lijn geproduceerd, een systeem dat modellenmix wordt genoemd. De
innoverende ‘just in time’-productie geldt in de auto-industrie wereldwijd als voorbeeld op technologisch en
economisch vlak.