Rijtest Lancia Delta 2.0 Multijet 170 Pk
We reden de Lancia Delta eerder al met 1.6 Multijet, 1.9 TwinTurbo en 1.8 Di Turbojet, maar wat brengt de 2.0 Multijet met 163 pk?

Dat de Lancia Delta één van de opvallendste auto’s is in autoland staat buiten kijf, de excentrieke vormgeving lijkt het merk geen windeieren te leggen: in België zullen dit jaar meer dan 1.000 Delta’s van eigenaar wisselen. Maar niet enkel het feit dat de wagen zo uniek gevormd is blijkt een verkoopsargument, ook de immense binnenruimte en de ruime achterbank doen dienst als unique selling point. Laat staan het uitgebreid gamma motoren waarmee de Delta uitgerust kan worden…

Rijtest Lancia Delta 2.0 Multijet 170 Pk

Dat de Lancia Delta een beetje kunst is zullen velen met mij beamen, de neus is erg bijzonder gevormd met somber kijkende lichten en een trotse grille. In profiel vinden we een erg vloeiende gordellijn en een silhouet dat enkel uit een Italiaanse pen kan stromen. Achteraan sieren twee fijne LED achterlichten de Delta. Om het geheel af te maken zijn ook de 17″ velgen erg uniek, maar ze passen de Delta als gegoten. De Delta straalt dus hedendaagse klasse uit, stijlvoller kan je het op dit moment in autoland niet hebben.

Rijtest Lancia Delta 2.0 Multijet 170 Pk

De Delta is vooral ingesteld op comfort, dat merk je onder andere aan de ophanging, die is namelijk erg comfortabel en zal je zelden wakker schudden bij een drempel of een slecht wegdek. Binnenin vinden we een erg aangenaam interieur terug dat tegelijk klassiek en eigenwijs oogt. De voorste stoelen zijn daarnaast erg mooi afgewerkt en zitten erg comfortabel, lendensteun is er nauwelijks maar daarmee maakt Lancia duidelijk dat de Delta niet gebouwd is voor sportief rijgedrag. Rustig en sereen rijgedrag met de radio op Klara past de Italiaan het best. Het stuurwiel ligt erg goed in de hand en de bediening van het multimedia-systeem kan dankzij de functieknoppen op het stuur zeer eenvoudig. Ook de handmatige zesbak schakelt erg vlot en past perfect bij het karakter van de Delta.

Rijtest Lancia Delta 2.0 Multijet 170 Pk

Op de achterbank vinden we stoelen die erg veel steun aan de benen geven en gekanteld kunnen worden tot een bepaalde hoek om zo achterover te kunnen zitten, daarnaast staat de achterbank iets hoger dan de voorste stoelen waardoor je achteraan erg veel zicht hebt op het verkeer. De achterbank is jammer genoeg nogal hard en dat maakt hem niet altijd even comfortabel, de beenruimte is daarentegen onovertroffen en dat maakt van de Delta een unieke wagen. Ondanks zijn beperkte buitenafmetingen is er erg veel ruimte binnenin, de kofferruimte is daarnaast variabel en afhankelijk van hoe je de verschuifbare achterzetels plaatst, er is tot 465 liter bagageruimte. Voor wie van de achterbank een primair punt maakt heeft Lancia trouwens de Executive-uitvoering waarbij de achterbank een stuk comfortabeler is dan bij de standaard uitvoering.

Rijtest Lancia Delta 2.0 Multijet 170 Pk

Wij reden dus met de Lancia Delta met 2.0 Multijet 165 pk, die in België vaak tot het fiscaal vriendelijke 163 pk wordt gebracht. Het maximale koppel bedraagt 360 Nm en komt vrij vanaf 1.750 toeren per minuut. Hierdoor sprint de Delta van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden en haalt hij een topsnelheid van 214 km/u. Daarmee staat deze motor perfect in het midden van het Delta-gamma, het rijke vermogen en koppel zorgen ervoor dat de Delta erg vlot is in het verkeer en dat past de Delta als gegoten. Het verbruik is daarnaast erg aanvaardbaar, ons testverbruik kwam neer op 6,5 liter/100 km terwijl de opgegeven waarde 5,7 liter/100 km bedraagt. Dankzij een tankinhoud van 58 liter beschikt de Delta met 2.0 Multijet over een theoretische actieradius van meer dan 1.000 kilometer.

Rijtest Lancia Delta 2.0 Multijet 170 Pk

De Lancia Delta heeft zoals we eerder al vermeld hebben een erg comfortabel weggedrag, dit dankzij de zachte demping waarmee de Italiaan gezegend is. Voor het Belgisch wegdek is dat vaak een zegen, drempels, putten en scheuren in de weg worden zelden met de passagiers gecommuniceerd. De zachte ophanging heeft natuurlijk ook zijn nadelen, we hadden soms de indruk dat de Delta ietwat zweverig overkwam. Met name sportief rijgedrag past de Delta helemaal niet, maar dat mogen we ook niet verwachten van deze stijlvolle cruiser. Daarnaast is de draaicirkel van de Delta erg groot en is hij daarom niet altijd even goed manoeuvreerbaar. Ook het zicht rondom kan beter, maar dat is de prijs die je betaalt voor een uniek design.

Rijtest Lancia Delta 2.0 Multijet 170 Pk

De Lancia Delta is er met 2.0 Multijet vanaf 23.990 euro in de Argento uitvoering, wij beschikten over de Platino uitvoering die vanaf 28.490 euro over de toonbank gaat. Voor dat geld heb je een erg compleet uitgeruste wagen met 17″ velgen, matzwart dak, panoramisch open dak, cruise control, licht- en regensensor en parkeersensoren achteraan. Ons testmodel was verder nog uitgerust met een interessante pack: de Platino Eleganza pack, voor 1.650 euro krijg je er dan het Blue&Me Instant Nav navigatiesysteem en een Poltrona Frau lederen interieur bovenop. Voor 30.140 euro heb je dus een compleet uitgeruste Lancia Delta met 2.0 Multijet, een erg aanvaardbare prijs.

Rijtest Lancia Delta 2.0 Multijet 170 Pk

Conclusie

De Lancia Delta is een erg karaktervolle wagen die er moeiteloos in slaagt om zijn passagiers stijvol en comfortabel te vervoeren. Onder de motorkap kan gekozen worden tussen een uitgebreid gamma motoren, daarbij is de 2.0 Multijet met 170 pk de motor die zich in het midden van het gamma bevindt. De motor is erg bruikbaar en maakt van de Delta een erg vlotte wagen, daarnaast blijft het verbruik onder de 6,5 liter per 100 kilometer. Alleen jammer dat de draaicirkel nogal groot is en het zicht rondom erg beperkt, maar daar moeten we de Delta niet links voor laten liggen.

Rijtest Lancia Delta 2.0 Multijet 170 Pk

Overzicht
+ Comfortabel
+ Stijlvol, klasse, origineel
+ Erg vlotte 2.0 Multijet 165 pk met een aanvaardbaar verbruik

– Grote draaicirkel
– Zicht rondom

Rijtest Lancia Delta 2.0 Multijet 170 Pk

Rijtest Lancia Delta 2.0 Multijet 170 Pk

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir