Officieel: Nieuwe Audi A8
Audi heeft vannacht de nieuwe Audi A8 onthuld, het nieuwe vlaggenschip combineert sportiviteit met innovatieve technologieën en superieur comfort.

Het nieuwe vlaggenschip van Audi moet Audi’s slagzin Vorsprung durch Technik verantwoorden, de nieuwe A8 heeft een licht Aluminium koetswerk (ASF), krachtige en zeer efficiënte motoren, een verbeterd MMI-systeem, nieuwe rijhulpsystemen, volledige LED verlichting en een elegant interieur van een erg hoog afwerkingsniveau.

De nieuwe Audi A8 oogt erg knap, in profiel kreeg hij zelfs een coupé-achtige lijn mee die we zelden op wagens van deze klasse zien. De voorkant is typisch Audi, maar de nieuwe LED verlichting maakt hem toch uniek in het gamma. De nieuwe Audi A8 is 5,14 meter lang en heeft een wielbasis van 2,99 meter, hij is 1,95 meter breed en 1,46 meter hoog. Daarmee is de nieuwe A8 een stuk gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Alleen de hoogte blijft onder het gemiddelde van zijn Duitse rivalen, dit om de dynamische lijn te behouden. Achteraan krijgt de A8 een eerder klassieke afwerking maar net dat maakt hem ongetwijfeld één van de topwagens in zijn klasse.

De nieuwe technologieën die in de Audi A8 gebruikt zijn lijken niet op één hand te tellen, eerst en vooral werd het koetswerk van de A8 opgebouwd uit Aluminium, het Aluminium Audi Space Frame (ASF) weegt 40% minder dan een vergelijkbare koetswerk in staal. Verder is het interieur zo vormgegeven dat het erg ruim en zonder compromissen is ontworpen met aandacht voor elk detail. Het comfort aan boord is volgens Audi de hoogste in zijn klasse, nieuw zijn onder andere de aanpasbare sfeerverlichting en de elektrisch aanpasbare stoelen achteraan.

De nieuwe Audi A8 beschikt over Audi’s Multimedia Interface (MMI) dat met het optionele navigatiesysteem beschikt over een touchpad. Het MMI touchpad moet het mogelijk maken om de bestuurder de functies intuïtief te laten besturen. Zo kan de bestemming ingevoerd worden door letters te schrijven op het pad. Ook uniek is het feit dat de MMI Navigatie de route op voorhand bekijkt en samenwerkt met de verschillende rijhulpsystemen, de automatische transmissie en de koplampen. De Audi A8 is verder ook uitgerust met night vision met voetgangersdetectie en het ACC Stop & go systeem dat met behulp van een camera meekijkt naar de wegsituaties voorop.

Ook uniek zijn de eerder aangehaalde volledige LED koplampen die kleine diodes gebruiken voor de volledige verlichting. Deze lampen verbruiken niet alleen een stuk minder (40 watt per unit), de kleurtemperatuur van 5.500 Kelvin evenaart daglicht en is daarom minder vermoeiend voor de ogen. Binnenin is de A8 verder ook op vlak van multimedia bij de les, optioneel kan de Audi A8 uitgerust worden met een Bang & Olufsen audiosysteem met een output van 1.400 watt uit 19 luidsprekers.

Onder de motorkap is er bij de lancering keuze tussen twee V8 motoren: een 4.2 FSI met 372 pk en een 4.2 TDI met 350 pk, later volgt een 3.0 TDI V6 met 250 pk. Alle motoren beschikken over meer vermogen en koppel, terwijl het verbruik tussen 13 en 22 procent gedaald is. Er komt ook een 3.0 TDI met 204 pk die enkel de voorwielen zal aandrijven, deze verbruikt maar 6 liter per 100 kilometer en stoot 159 gram CO2 per km uit. Met de topmotorisatie, de 4.2 FSI sprint de Audi A8 van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en haalt hij een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u, het verbruik is wel met 13% gedaald ten opzichte van zijn voorganger: 9,5 liter/100 km. De 4.2 TDI beschikt over 800 Nm koppel dat tussen 1.750 en 2.750 toeren per minuut beschikbaar is. De 4.2 TDI sprint in 5,5 seconden naar 100 km/u en is dus sneller dan de 4.2 FSI, ook hier is de topsnelheid gelimiteerd op 250 km/u. Het verbruik is gedaald met 19% en komt neer op 7,6 liter per 100 kilometer.

Standaard wordt de nieuwe Audi A8 uitgerust met een nieuwe 8-traps tiptronic die het vermogen breed uitsmeert. Het systeem is volledig elektronisch en kan bediend worden met een schakelpook of schakelflippers achter het stuur. Het vermogen wordt verdeeld via het Quattro vierwielaandrijvingssysteem, optioneel kan je kiezen voor een sport differentieel voor de achterwielen, bij de 4.2 TDI is dit standaard. Verder is de A8 standaard uitgerust met een adaptieve luchtophanging die via Audi drive select de dynamica van het voertuig kan aanpassen.

UPDATE: We hebben ook wallpapers van de nieuwe A8 aan onze database toegevoegd, je kan ze hier bekijken!

Officieel: Nieuwe Audi A8

Officieel: Nieuwe Audi A8

Officieel: Nieuwe Audi A8

Officieel: Nieuwe Audi A8

Officieel: Nieuwe Audi A8

Officieel: Nieuwe Audi A8

Officieel: Nieuwe Audi A8

Officieel: Nieuwe Audi A8

Officieel: Nieuwe Audi A8

Officieel: Nieuwe Audi A8

Officieel: Nieuwe Audi A8

Officieel: Nieuwe Audi A8