Lamborghini Gallardo LP560 4
Onlangs liep ik deze Italiaanse schoonheid in zuiver witte gedaante tegen het lijf. Elke petrolhead kan niet anders dan wegkwijnen bij deze wagen. Wat een schoonheid!

Een Lambo spotten is op zich al redelijk uniek, deze Italiaanse stieren uit Sant’Agata zijn dan ook niet zo geschikt voor dagdagelijks gebruik. We zien hier een prachtig exemplaar van de Gallardo LP560-4, het instapmodel van de Italianen. Gallardo is de modelnaam, LP staat voor Longitudinale Posteriore, de positionering van de motor, 560 pk spreekt voor zich en de 4 maakt ons duidelijk dat er vierwielaandrijving aanwezig is. Zo krijgen de voorwielen 30% en de achterste 70% van de kracht in normale omstandigheden.

De verantwoordelijke krachtbron van deze Gallardo is een V10 motor die we ook terugvinden in de S8 van Audi. Gelukkig heeft Lamborghini de wagen voldoende aangepast om een volbloed sportwagen te maken. Zo is het toerenbereik met 1.000 tr/min toegenomen tot 8.000 toeren en werden er nieuwe zuigers, krukas en gemodificeerde cilinderknoppen voorzien. Deze LP560-4 is de tweede generatie van de Gallardoreeks, de eerste versie had slechts 530pk en 510Nm koppel. Kritiek over deze versie was dat hij een tekort had aan trekkracht in het middengebied van de koppelcurve, dat werd dan ook opgelost in de LP560. De eerste Gallardo is trouwens getekend door onze landgenoot Luc Donckerwolke, maar aangezien hij in 2005 overging van Audi naar Seat heeft hij de hernieuwde versie niet getekend.

De Gallardo valt op door zijn agressieve looks. Zo is de bumper in de stijl van de agressiefste Lamborghini ooit, de Réventon. Ook bij de achterlichten merken we enkele gelijkenissen. Eveneens heeft deze Lamborghini twee dubbele uitlaten, waar we er bij de gewone maar twee vonden. Uit de verkoopscijfers van de eerste generatie blijkt dat de gele versie het meest verkocht werd, maar dat was voor het witte tijdperk. Deze witte uitvoering met zwarte velgen is behoorlijk heet, zeker met de ideale nummerplaat.

Toen Audi met hun succesvolle R8 kwam, was het duidelijk dat onderhuids wel wat techniek van deze Lamborghini overgenomen werd. Zo is de transmissie identiek in beide wagens. Toen er enkel een V8 versie was van de R8 was de scheidingslijn erg duidelijk, aangezien de Gallardo een V10 had. Maar nu de R8 ook leverbaar is met een V10 is het niet echt duidelijk waarom VAG met zichzelf concurreert.

Als je zelf ook zo’n heerlijke sportwagen wilt hebben, dan heb je 176.660 euro nodig. Wil je nog kunnen genieten van je wilde haren in de wind, dan opteer je best voor de cabrioversie, de LP560-4 Spyder waarvoor je 194.713 euro neertelt. Voor de R8 V10 met dezelfde motor als deze LP560-4 betaal je slechts 145.000 euro, maar dan rij je wel maar met een Audi.

Conclusie: deze supercar is echt een prachtig beest; zo heeft het de looks om overal waar je verschijnt alle aandacht op te eisen, eveneens heb je nooit tekort aan kracht. Uiteraard heeft deze supercombinatie van perfecte eigenschappen een grote prijs, maar dat nemen we er graag bij.

Lamborghini Gallardo LP560 4

Lamborghini Gallardo LP560 4

Lamborghini Gallardo LP560 4

Lamborghini Gallardo LP560 4

Lamborghini Gallardo LP560 4

Lamborghini Gallardo LP560 4

Lamborghini Gallardo LP560 4