Renault Megane Coupe
We reden eerder al met de Renault Mégane en waren benieuwd hoe de versie met twee deuren minder, een afgeronde achterkant en meer vermogen rijdt.

De vorige Renault Mégane Coupé was een nogal controversiële wagen en met de nieuwe Renault Mégane Coupé is het design toegankelijker geworden. Ondanks de grotere toegankelijkheid is het wel zo dat het design zeker niet doorsnee is. De achterlichten werden mooi naar de kont van de wagen gevormd en de voorkant werd iets sportiever gemaakt. Dat is te merken aan de nieuwe luchtinlaten die in het zilvergrijs zijn uitgevoerd en contrasteren met de koetswerkkleur.

Renault Megane Coupe

Onder de motorkap van ons testmodel lag een 1.9 liter dieselmotor die 130 pk levert. Ondanks het relatief lage vermogen en het feit dat de motor op diesel rijdt, zorgde deze toch voor een aangename rij-ervaring. De wagen ligt goed op de baan en weet op een baanvaste manier een bocht aan te vatten. Soms krijg je zelfs in de bocht genoeg zelfvertrouwen om het rechtse pedaal redelijk diep in te duwen. De dieselmotor beschikt over voldoende koppel, om je ook in de lage toeren iets van rij-sensatie te geven, al mag het natuurlijk altijd wel wat meer zijn.

Renault Megane Coupe

De topsnelheid van onze testwagen bedraagt 210 km/u en de Renault Mégane Coupé slaagt er tevens in de kaap van 100 km/u na 9,5 seconden te bereiken. Echt sportief kunnen we de wagen daardoor niet noemen, maar aan de andere kant ben je snel genoeg voor het dagelijks verkeer. Bovendien maken de beperkte prestaties de wagen gezond voor de portemonnee. Het gemiddeld verbruik komt neer op 5,1 liter per 100 km en bleek mits enige inspanning vlot haalbaar. Wie niet zozeer op zijn centen hoeft te letten, kan steeds een Renault Mégane RS aanschaffen, die de sprint naar 100 voltooit in ongeveer 6 seconden en een top kent van 250 km/u. De  beginprijs van deze uitvoering bedraagt ongeveer €27.000. Ons testmodel was ongeveer €1.000 duurder, wij weten dus welke versie wij op onze oprit zouden willen. (De Mégane RS uiteraard.)

Renault Megane Coupe

De rij-sensatie die de Renault Mégane Coupé biedt wisten we tijdens onze testperiode bijzonder te appreciëren. Elke Mégane Coupé is standaard met een sportonderstel uitgerust en dat merk je ook. De Renault Mégane Coupé slaagt erin vlot door de bocht te gaan en van doorrollen is er zo goed als geen sprake. Renault gaf deze Mégane Coupé de sportieve sensatie waar de looks van deze coupé om vragen. Niet alleen in de bochten, maar ook op de rechte stukken wist de Mégane Coupé ons te plezieren. Het stuur bleef ondanks het vaak gebrekkige wegdek mooi rechtdoor gaan.

Renault Megane Coupe

Aan de binnenkant vinden we, zoals we dat ondertussen al gewend zijn van Renault, een overdaad aan plastiek terug. Ons testmodel werd weliswaar deels in leder uitgevoerd en dat voelt al iets beter aan. De achterbank werd ook deels in leder uitgevoerd, maar werd door ons redelijk klein bevonden, zeker als het op hoofdruimte aankomt. Kleine kinderen kunnen weliswaar met gemak in de Mégane Coupé plaatsnemen op de achterbank. Voor hen is er bovendien bergruimte voorzien voor allerlei stiften en kleurboeken, al lijkt de achterbank van de Renault Mégane Coupé ons niet direct de ideale plaats voor kleuravonturen.

Renault Megane Coupe

Binnenin viel het op dat de Renault Mégane Coupé bijzonder veel weg heeft van de Renault Mégane – logisch -, maar dat de Coupé beter afgewerkt werd. Daar waar het interieur van de Renault Mégane volstond, gaat de Renault Mégane Coupé een stuk verder en daardoor durven we te stellen dat de cockpit van de Mégane Coupé wel degelijk een aangename plaats is om te vertoeven. Het is juist jammer dat Renault de foutjes die het maakte bij de Renault Mégane, zoals de ouderwetse toerenteller, niet rechtzette bij de Mégane Coupé. Voor lange ritten zonder al te veel bagage lijkt deze Renault Mégane Coupé ons bijzonder geschikt, omwille van zijn beperkt verbruik, aangename rij-ervaring en aangename GPS-systeem dat ons op verschillende manieren verraste. Vooral de aantrekkelijke interface maakt het scherm bijzonder leesbaar en ergonomisch.

Renault Megane Coupe

Gebrek aan ruimte kan wel eens vaker voorkomen bij een coupé, maar al bij al vonden we de wagen bijzonder ergonomisch en de koffer was helemaal niet verwaarloosbaar klein. Met de achterbank in gebruik kan de wagen 330 liter bagage herbergen, met de achterbank neergeklapt verdrievoudigt dit getal. Daardoor scoort de Mégane Coupé op gebied van gebruiksvriendelijkheid bijzonder goed. Alleen het beperkte zicht opzij kan in sommige verkeerssituaties storend zijn, maar echt gevaarlijk leek ons dit niet. Het zicht naar achter is dan wel weer in orde en moest het toch niet volstaan wanneer je inparkeert, kan je nog steeds rekenen op accuraat werkende parkeersensoren.

Renault Megane Coupe

De Renault Mégane Coupé is er vanaf €18.500, maar afhankelijk van de motorisatie en de opties die je kiest, kan de prijs al snel stijgen. De basisprijs voor onze 2.0 liter dieselmotor bedraagt €23.350. Dieselen kan je vanaf €19.250, maar daarvoor krijg je slechts 85 pk. Dat lijkt ons te weinig om te kunnen genieten van de sportieve uitstraling die deze Renault Mégane Coupé heeft. Met alle opties erbij, kwam de totaalprijs van ons model neer op €28.030, wat ons een aanvaardbare prijs lijkt, gezien de aanwezigheid van een GPS, keyless go en een panoramisch zonnedak. We vermeldden eerder al dat de Renault Mégane RS weliswaar goedkoper is, waardoor wij de Mégane RS een betere keuze vinden.

Renault Megane Coupe

De rechtstreekse concurrent van de Renault Mégane Coupé is de Opel Astra GTC, die veel goedkoper is wanneer je hem standaard koopt, met 90 pk. De beginprijs daarvan bedraagt ongeveer €16.000. Wanneer je echter kiest voor 125 pk, dan kom je uit bij ongeveer €20.000, wat de Mégane Coupé iets goedkoper maakt. Wanneer je de Opel Astra GTC weliswaar uitrust met dezelfde opties als de Renault Mégane kom je op ongeveer €27.000 uit, wat de GTC mét opties dan weer voordeliger maakt.

Renault Megane Coupe

We concluderen graag dat de Renault Mégane Coupé een schitterende wagen is, die bovendien betaalbaar is. Dat de dieselmotor niet direct sportief is, is zeker, maar milieuvriendelijk en zuinig is hij des te meer. Het rijgedrag van deze coupé kunnen we redelijk sportief noemen en de afwerking binnenin is zeker en vast aanvaardbaar. Enkel jammer dat de kleine achterruiten het zicht naar opzij beperken en dat de achterbank over te weinig hoofdruimte beschikt om volwassenen te herbergen.

Renault Megane Coupe

Renault Megane Coupe

Overzicht:

+ Prijs
+ Looks
+Gebruiksvriendelijk

– Beperkte achterbank
– In deze coupé hoort geen dieselmotor

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes