Hyundai i20 Rijtest 1.4 CRDI 90 Pk
Hyundai is met zijn i-modellenreeks duidelijk aanwezig op de Europese markt, wij reden met het middelste model: de Hyundai i20.

Hyundai wil Europa veroveren en doet dat door frisse modellen te lanceren. Naast de i10, die het stadswagens als de Ford Ka lastig moet maken en de i30 die een goedkoper alternatief voor de Volkswagen Golf moet zijn heeft het Koreaanse merk ook de i20 in Europa gelanceerd. De i20 moet de concurrentie aangaan met modellen als de Ford Fiesta, Opel Corsa en Volkswagen Polo. Stuk voor stuk te duchten tegenstanders die elk op een andere manier de lat in het segment op een relatief hoog niveau hebben getild.

Rijtest: Hyundai i20 1.4 CRDI 90 Pk

De i20 oogt bijzonder fris en guitig, we durven bijna zeggen dat de i20 schattig oogt en daardoor met name vrouwenharten sneller kan doen slaan. De grille is subtiel en de chromen sierlijst met Hyundai logo past mooi tussen de scherp gesneden koplampen. Ter hoogte van de nummerplaat vinden we een relatief grote inlaat maar deze verstoort op geen enkele manier het algemene design. In profiel vinden we de restanten terug van zijn vergeten voorganger: de Hyundai Getz, toch is de i20 maarliefst 11,5 centimeter langer dan zijn voorganger. Achteraan vinden we grote achterlichten die mooi aansluiten op het koetswerk. De kofferruimte bevindt zich merkbaar hoger dan bij de concurrentie maar de laaddrempel blijft aanvaardbaar.

Rijtest: Hyundai i20 1.4 CRDI 90 Pk

Het interieur van de i20 is sober maar degelijk. We merkten dat Hyundai zijn best heeft gedaan om, gezien de prijsklasse van de i20, met weinig middelen toch een fraai interieur te ontwerpen. De wijzerplaten zijn eveneens erg sober maar tegelijk goed afleesbaar, het stuur is erg dun maar ligt goed in de hand en de functieknoppen op het stuur zijn makkelijk bereikbaar. Het gehele dashboard is in het zwart uitgevoerd terwijl de middenconsole met de ventilatiemonden een grijze kleur meekrijgen. Het geheel oogt door deze klassieke kleurstelling eerder saai en we hadden het gevoel dat het iets beter had gekund. De algemene bedieningsknoppen van de middenconsole zijn makkelijk te bedienen en lossen de verwachtingen in. De Radio/CD-speler die standaard in de i20 zit is compatibel met RDS en kan MP3 afspelen, daarnaast beschikt de i20 standaard over een Aux en USB aansluiting. Rechts van de bestuurder bevindt zich de boordcomputer, hierop kunnen verbruiksgegevens en tripafstanden afgelezen worden. Jammer is het feit dat het huidig verbruik enkel in een glijdende schaal weergegeven wordt, daarmee is het niet altijd even eenvoudig om de verbruikswaarde af te lezen. In het interieur heeft Hyundai ook voldoende bergruimte voorzien, het handschoenkastje is daarbij zelfs gekoeld om er dranken in op te bergen.

Rijtest: Hyundai i20 1.4 CRDI 90 Pk

Wij reden met de vijfdeurs i20 met het “Style”-uitrustingsniveau, daarom was het stuur en de versnellingspook in leder bekleed en vonden we half-lederen stoelen in het interieur. De Stoelen zaten erg comfortabel maar misten soms een klein beetje lendensteun in de bochten. Ook de achterbank zat comfortabel en volwassen passagiers hebben er voldoende hoofdruimte. Alleen de beenruimte laat wat te wensen over, maar dat is helemaal niet abnormaal in deze wagenklasse. Ook de kofferruimte is gemiddeld van formaat, zonder de achterste stoelen neer te klappen beschikt de i20 over 295 liter laadruimte. De achterbank kan echter in 60/40 verhouding neergeklapt worden waardoor er zo meer vervoerd kan worden, de neergeklapte achterstoelen vormen echter geen volledig vlakke laadvloer en de tildrempel is hoger dan bij de concurrentie. Hyundai heeft in de kofferruimte een handig bagagenet geïntegreerd, hier kunnen spullen onder bevestigd worden waardoor deze niet gaan schuiven in de bochten.

Rijtest: Hyundai i20 1.4 CRDI 90 Pk

Op de weg heeft de i20 ons het meest verrast, de i20 heeft namelijk een erg volwassen weggedrag. De wagen staat erg strak op zijn poten waardoor je het geheel bijna als sportief zou kunnen omschrijven. De wegligging van de i20 is erg goed en in de bochten merkten we zo goed als geen rolbewegingen van het koetswerk op. De voorwielen reageren daarnaast erg accuraat op de instructies die de bestuurder aan het stuurwiel doorgeeft en dankzij het standaard ESP-systeem worden eventuele fouten gecorrigeerd. Wij reden met de 1.4 CRDI diesel met 90 pk en een maximaal koppel van 220 Nm, deze motor wordt gekoppeld aan een vlot schakelende vijfbak. We waren erg te spreken over deze 1.4 CRDI, mede dankzij het lage gewicht van 1.202 kg komt de i20 ten allen tijde vlot van zijn plek. De prestatiecijfers doen met een 0 naar 100 km/u sprint van 13,6 seconden en een topsnelheid van 171 km/u misschien minder vermoeden, toch is de i20 met deze motor met name in het stadsverkeer een vlotte jongen. Ook het verbruik blijft moeiteloos binnen de perken, ons testverbruik kwam uit op 5,6 liter per 100 kilometer maar we reden vooral in de stad. Hyundai geeft zelf een gemengd verbruik (Stad/Snelweg) op van 4,5 liter/100 km, deze waarden lijken ons erg realistisch.

Rijtest: Hyundai i20 1.4 CRDI 90 Pk

Ook qua veiligheid is de i20 een toonvoorbeeld voor andere merken: standaard wordt de i20 geleverd met 6 airbags, ABS, ESP en TCS. Verder is de i20 standaard uitgerust met gordelspanners en zijn ook ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes standaard. Tel daarbij op dat de i20 erg responsief stuurt en tegelijk erg scherp remt en we begrijpen dat de i20 vijf EuroNCAP sterren heeft behaald en daarmee één van de veiligste auto’s in zijn segment is.

Rijtest: Hyundai i20 1.4 CRDI 90 Pk

Er is al een i20 vanaf 9.999 euro, daarvoor krijg je de driedeurs i20 met een 1.2 benzine (78 pk) en het Comfort uitrustingsniveau. Wij reden met de vijfdeurs i20 met 1.4 CRDi (90 pk) met het Style uitrustingsniveau waarvoor je 18.399 euro neertelt. Voor die prijs krijg je in ieder geval veel auto want bovenop de standaarduitrusting omvat het Style pakket 16″ alu velgen, airco, mistlichten, bandendruksensors, boordcomputer, elektrische inklapbare spiegels en een sportief interieur. Op de optielijst vinden we enkel nog parkeersensoren die 345 euro kosten. Voor dieselland België zijn er nog twee interessante motorisaties: een 1.4 CRDi met 75 pk is er vanaf 11.999 euro en een 1.6 CRDi met 128 pk vanaf 18.999 euro. De volledige prijslijst vind je hier.

Rijtest: Hyundai i20 1.4 CRDI 90 Pk

Conclusie

De Hyundai i20 heeft ons positief verrast, de wagen heeft een erg volwassen weggedrag en de 1.4 CRDi met 90 pk zorgt ervoor dat de i20 aardig van zijn plek komt. Het interieur van de i20 mag dan al wat inspiratieloos overkomen, toch zitten alle knopjes op de juiste plaats en is alles makkelijk te bedienen. Veilig is de i20 ook, in dit segment zijn de zes airbags en het standaard ESP eerder uitzonderlijk. De i20 bewees verder nog erg functioneel te zijn, de standaard AUX en USB aansluitmogelijkheid samen met het bagagenet in de koffer hebben ons erg gesmaakt. De i20 is dus een auto zonder veel bravoure die toch meer doet dan je verwacht, en dat voor een erg correcte prijs.

Rijtest: Hyundai i20 1.4 CRDI 90 Pk

Overzicht
+ Volwassen rijgedrag
+ Standaard ESP, zes airbags
+ Standaard USB/AUX aansluiting
+ Prijs

– Geen cruisecontrol leverbaar
– Sober interieur
– Rijgeluiden

Rijtest: Hyundai i20 1.4 CRDI 90 Pk

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir