Fiat 500
Fiat’s schattigste geraakt in België niet gekeurd voor de tweedehandsmarkt doordat de ophanging achteraan niet veilig zou zijn, in realiteit hoeven eigenaars van een Cinquecento zich echter geen zorgen te maken. 

De Fiat 500 is ondertussen meer dan een jaar op de markt en verkoopt bijzonder goed, de wagentjes worden nu ook op de tweedehandsmarkt aangeboden en daar wringt in België het schoentje. De Fiat 500 raakt namelijk niet door de technische keuring die vereist is bij de verkoop van een tweedehands model. Het probleem ligt hem echter niet rechtstreeks bij een slechte ophanging maar bij de erg strikte naleving van de wet.

De wet staat namelijk een uitzondering toe voor kleine wagentjes die minder dan 300 kilogram belasten op de achteras, de 500 belast de achteras echter net iets meer dan de toegestane limiet waardoor de kleine stadsauto gekeurd wordt als een volwaardige sedan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de 500 bij deze tests faalt en niet kan voldoen aan de vereisten die aan zwaardere en grotere auto’s opgelegd worden. In het buitenland geraakt de Cinquecento moeiteloos door de keuring, daar hoeven wagens zelfs geen tests van de achterophanging te ondergaan.

Bij Fiat verslikten ze zich gisteren ongetwijfeld in hun koffie toen ze de kranten erop nasloegen, Fiat België spreekt dan ook terecht over verouderde tests en het feit dat de 500 wel door de keuring geraakt in andere landen. De 500 heeft trouwens 5 NCAP sterren toebedeeld gekregen en die zijn heus niet onverdiend. Eigenaars van een Fiat 500 hoeven zich dus geen zorgen te maken, ze rijden met een veilige wagen rond. Wat de verdere keuringen betreft: het probleem is bij de organisatie van autokeuring (GOCA) reeds bekend, het werkt aan een nieuwe testprocedure voor de Fiat 500.