BMW’s bekendste tuner, Alpina, heeft op de Motorshow van Tokyo hun verlengde BMW 7 getoond.

Alpina had de 7-reeks reeds onder handen genomen, maar volgens hen is er nood aan een langere versie. Motorisch verschilt de gewone met de LWB (Long Wheel Based) versie niet, de extra ruimte die vrijkomt is volledig beschikbaar als beenruimte op de achterbank. Visueel zijn er een beperkt aantal minuscule wijzigingen zoals een aerokit, een minispoiler achteraan en grotere velgen. Eveneens werd de ophanging aangepast zodat je deze 2 ton aan luxe/kracht goed op de weg kan houden terwijl je binnenin kan genieten van een oase van rust.

Deze toplimousine is gericht op personen die nood hebben aan extra kracht en styling. Aangezien er geen BMW M7 is, biedt Alpina dus best een interessant alternatief. Ter vergelijking met de gewone 7-reeks heb je een winst van 100 pk en 200Nm. Dit werd bekomen door het vergroten van de turbo’s en een gewijzigde motorkoeling. De kostprijs van deze extra lange sportlimousine is niet gegeven, maar het zal de kostprijs van een standaard 7-reeks zeker en vast zwaar overschrijden.

Toeval of niet, maar 30 jaar geleden werd voor het eerst een Alpina geleverd in Japan en sindsdien staat de teller op 330 verkochte B7‘s. De eerste is momenteel nog steeds te vinden op de weg, wat toch nogmaals de Duitse kwaliteit benadrukt. Globaal gezien heeft de Duitse tuner alreeds 3000 voertuigen verkocht, op zich niet zo’n prestatie maar qua exclusiviteit kan dit wel tellen. Om in de toekomst nog steeds te kunnen innoveren besloot Alpina laatstleden om hun faciliteiten serieus uit te breiden.

BMW Alpina B7 LWB

BMW Alpina B7 LWB

BMW Alpina B7 LWB

BMW Alpina B7 LWB

BMW Alpina B7 LWB

BMW Alpina B7 LWB

ALPINA celebrates a trio of anniversaries at the 41st Tokyo Motor Show

This will be the 20th Tokyo Motor Show that ALPINA, in partnership with its Japanese importer of over three decades, NICOLE Automobiles, has partaken in with its own exhibition stand.

The first car that was delivered to Japan in 1979, a BMW ALPINA B7 Turbo, is still being driven to this day. Chance has it that the 3000th car bound for Tokyo left the factory gates this year, after precisely 30 years.

Furthermore, the new ALPINA flagship, the BMW ALPINA B7 Bi-Turbo long-wheelbase, will be officially shown to the public for the very first time. This is were it the numbers get even more curious because it turns out ALPINA has altogether delivered 330 7 Series to Japan.

Also shown will be the BMW ALPINA D3 Bi-Turbo, in itself quite remarkable because it is the first clean performance diesel that is available in the Japanese market, a market in which diesel engines could, up to now, only be found in trucks.

Enough reasons hence for ALPINA to again be present at the Tokyo Motor Show,

especially considering that the turn out of other European manufacturers is very thin indeed – with Lotus being the only other one