Rijtest: Kia Soul 1.6 CRDi Plug
Kia heeft met de Soul een eigenwijze wagen op de markt gebracht, het Koreaanse merk wil met de Soul een eigen identiteit aanmeten in het autolandschap.

Kia wil met de Kia Soul een jong doelpubliek aanspreken en heeft daarom voor een gewaagd design gekozen. De wagen oogt zeer kubistisch en wordt door Kia als een cross-over model omschreven. De Soul combineert niet voor niets kenmerken van een SUV, monovolume en hatchback. Toch lijkt ons het hoekige en lompe design niet volledig te passen binnen het jeugdige imago dat deze wagen zich wil aanmeten. Uit verschillende reacties konden we opmaken dat mensen in de leeftijdscategorie tussen 20 en 30 jaar niet zo warm lopen voor de Soul. Waarom? Net iets te hoekig en ja… het blijft een Kia. Positieve reacties vind je natuurlijk ook, maar dan vooral bij zestigplussers. Heeft Kia een fout gemaakt bij het positioneren van de Soul of zijn onze zestigplussers dan zo’n hippe stadsmensen?

Rijtest: Kia Soul 1.6 CRDi Plug

De Kia Soul is vooral bedoeld als stadswagen, het woord stadsbusje neem je in dit geval snel in de mond. De wagen stuurt dankzij de elektrische bekrachtiging in de stad ook erg licht en heeft in ons geval dankzij de automatische versnellingsbak erg veel weg van een bus. Voor de inzittenden is er echter evenveel plaats als in een ruime monovolume, daar haalt Kia dus goede punten. Toch hadden we wat moeite met de zetels, deze zorgden niet voor genoeg comfort om lange afstanden te rijden. De kofferruimte blijft ondanks de omvang van de wagen beperkt tot 340 liter, en dat is dan nog met de laadruimte die onder een plank verborgen zat meegerekend. Leg je de achterzetels plat dan vervoer je 770 liter bagage, niet slecht maar voor een reis heb je toch wat meer ruimte nodig.

Rijtest: Kia Soul 1.6 CRDi Plug

Het interieur heeft de intentie hip te zijn maar heeft ons niet volledig kunnen overtuigen, in de Soul krijg je het hip van een iPod kloon uit de Aldi. Je begrijpt ongetwijfeld wat voor hip ik bedoel: een soort van goed geprobeerd, volgende keer beter hip. Praktisch is de Soul dan weer wel, de wagen beschikt over opbergvakken bij de vleet en is daar ongetwijfeld een kampioen in. Let ook op de ronde ‘voetbalhouder’ bovenaan de middenconsole en de rode afwerking in het brillenvakje, esthetisch heeft volgens ons in Europa een andere betekenis. De Soul beschikt echter wel over een zeer goed audiosysteem waaraan moeiteloos een iPod of eender welke MP3-speler via de AUX-ingang aangesloten kan worden.

Rijtest: Kia Soul 1.6 CRDi Plug

Rijtest: Kia Soul 1.6 CRDi Plug

Het weggedrag van de Soul is zeer dynamisch, daarmee doelen we vooral op het stuur dat bij lage snelheden uiterst licht en bij hogere snelheiden voldoende zwaar stuurt. Dit vraagt soms wel wat gewenning maar in de stad is een licht stuur nu eenmaal erg handig bij het manoeuvreren. Toch leek het alsof Kia daarvoor een compromis heeft moeten sluiten waardoor het stuurgevoel bij 120 km/u niet honderd procent is wat het moet zijn. In de bochten heeft de Soul dan weer wel een zeer vaste baanligging waarbij een lichte overhang voldoende geneutraliseerd wordt. Typisch aan een model als de Soul is de grote hoeveelheid wind dat deze vangt, als bestuurder is het bij ruig weer dus belangrijk om beide handen aan het stuur te houden. Daarnaast lijkt het erop dat Kia bespaard heeft op isolatiemateriaal, binnenin hoor je net iets te veel van de motor en de rijwind.

Rijtest: Kia Soul 1.6 CRDi Plug

Onder de motorkap van de Soul die wij reden vinden we een 1.6 CRDi dieselmotor die goed is voor 115 pk en een maximaal koppel van 260 Nm. Dat maakt de Soul met een leeggewicht van zo’n 1.270 kilogram niet direct een stoplichtsprinter maar de sprint naar 100 km/u is met een manuele handbak toch voorbij in een respectabele 11,6 seconden. De automatische versnellingsbak waar wij onze tanden op stukbeten doet hetzelfde in 12,6 seconden. Het manueel versnellingsapparaat is nog van het verouderde type met 4 verzetten en dat heeft niet enkel gevolgen voor de prestaties maar ook voor het verbruik: in een gecombineerd cyclus (stad-snelweg) heeft de automaat 5,9 liter per 100 kilometer nodig terwijl het manuele versnellingsapparaat met 5 versnellingen met 5,2 liter genoeg heeft. De CO2-uitstoot ligt ook een stuk hoger met 156 gram CO2 per kilometer ten opzichte van 136 gram bij de handgeschakelde variant.

Rijtest: Kia Soul 1.6 CRDi Plug

Het automatische versnellingsapparaat heeft ecologisch gezien dus zijn nadelen tegenover de manuele variant maar is in het hedendaagse verkeer soms een zegen. Filerijden is een stuk gemakkelijker en als bestuurder heb je je handen vrij en kan je je dus nog meer focussen op de weg. In België is er voor de Soul ook een 1.6 benzine beschikbaar, deze beschikt over 124 pk en een maximaal koppel van 156 Nm. Deze motorisatie kent een gecombineerd verbruik van 6,5 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 153 gram per kilometer. De sprint van 0 naar 100 km/u is met de benzine voorbij in 11 seconden en de topsnelheid ligt op 177 km/u.

Rijtest: Kia Soul 1.6 CRDi Plug

Wij reden de Kia Soul in het ‘Plug’-uitrustingsniveau, we beschikten ten opzichte van het basis ‘Pure’-uitrustingsniveau over 16″ aluminium velgen, manuele airconditioning, elektrische buitenspiegels, audiobediening aan het stuur, privacy glas achteraan en een lederen stuurwiel en versnellingspook. Voor de Kia Soul Plug met 1.6 CRDi betaal je 17.990 euro met manueel versnellingsapparaat en 19.690 euro met automatische versnellingsbak. Wil je echt kunnen buitenkomen met je Soul dan moet je voor het ‘Play’-uitrustingsniveau gaan: deze beschikt ten opzichte van de door ons geteste ‘plug’-versie over een premium audiosysteem, een geluidsgevoelig lichtsysteem in de boxen (flashy lichtjes), 18″ aluminium velgen, metalen inlegwerk binnenin en een achterspoiler. De Play heb je met dieselmotor al voor 18.990 euro. De volledige prijslijst vind je hier.

Rijtest: Kia Soul 1.6 CRDi Plug

De Kia Soul is door zijn gewaagde vormgeving een wagen die je ofwel mooi ofwel totaal niet mooi vindt en daar is op zich niets mis mee. Binnenin is de Soul aardig afgewerkt voor zijn prijs maar we hadden het gevoel dat het toch iets beter had gekund. De Soul doet het vooral goed in de stad: daar is hij dankzij zijn elektrische stuurbekrachtiging zeer vlot te bedienen, voor lange ritten is de Soul dan weer niet de ideale partner. Al bij al is de Soul aardig geprijsd en heb je dus voor weinig geld een SUV, monovolume en hatchback in één. Ook interessant is de garantie van 7 jaar of 150.000 km die Kia op zijn wagens biedt. Dat is bij de dealer ongetwijfeld een bijkomend verkoopsargument.

Samenvatting
+ Ruimte binnenin
+ Stadsbusje
+ 7 jaar of 150.000 km garantie

– Comfort
– Lawaaierige motor
– Interieur

Rijtest: Kia Soul 1.6 CRDi Plug

Rijtest: Kia Soul 1.6 CRDi Plug

Rijtest: Kia Soul 1.6 CRDi Plug

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir