Opel Insignia
Opel neemt met de Insignia de leiding in het Europese middenklassesegment, het ontving reeds meer dan 100.000 bestellingen voor zijn nieuw vlaggenschip.

De Opel Insignia werd eerder al bekroond tot Auto van het Jaar 2009 en blijkt nu ook een hit bij de Europese kopers. In het eerste verkoopkwartaal overtrof Opel alle concurrenten in het segment van de middenklasseberlines. De verkoop ging van start in januari, het orderboekje heeft op dit moment echter al de kaap van 100.000 exemplaren overschreden. De hoge vraag zorgt ervoor dat de Opel-fabriek waar de Insignia gebouwd wordt in mei drie extra shifts zal moeten invoeren om de wachtrij niet te laten oplopen. 

“De Insignia geeft blijk van een aanzienlijk veroveringspotentieel, zelfs bij klanten van de klassieke luxemerken,” aldus Alain Visser, Vice President Opel bij General Motors Europa. “Hij weerspiegelt ons prestatieniveau en onze mogelijkheden. Hij laat zien waartoe Opel in staat is.” Vooral de baanbrekende technologie van de Insignia kan op heel wat bijval rekenen. “Zo kan Opel bij gelijke uitvoering en uitrusting een hogere marge halen met de Insignia dan met zijn voorganger. Dat is van cruciaal belang voor de toekomst van Opel,” aldus Visser.

In België en Luxemburg zag Opel zijn verkoop van middenklassers sterk stijgen, in het eerste kwartaal van 2009 lag die zelfs meer dan 2,5 maal hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Er werden in de BeLux al 3.400 Insignia’s besteld, waarvan 1.000 stuks voor de Insignia Sports Tourer. Hiervan was 40% uitgerust met het AFL+-systeem (Adaptive Forward Lighting) en 90% van de bestelde wagens beschikt over DVD-Navigatiesysteem met kleurenscherm. Daarnaast zijn Insignia-rijders ook fan van een grote bandenmaat: 70% opteert voor 18″-banden, terwijl 7% zelfs voor 20″ durft te gaan. Onder de motorkap is de 130 pk sterke 2.0 CDTI de populairste, bijna 90% van de kopers kiest voor een diesel.

De Insignia Sports Tourer, de breakvariant van de Insignia, is vanaf nu ook beschikbaar bij de dealers in Europa en naar alle verwachting zal deze de verkoop nog meer aanzwengelen. Voor wie het milieuvriendelijk wil is er een ecoFLEX-variant met 160 pk en een beperkt verbruik van 5,2 liter per 100 kilometer.

Opel Insignia

Opel Insignia neemt leiding in Europese middenklasse

De Europese Auto van het Jaar 2009 is ook een hit bij de Europese kopers: dankzij de spectaculaire marktlancering van de nieuwe Insignia staat Opel momenteel aan de leiding in het Europese middenklassesegment. In het eerste volledige verkoopkwartaal overtrof Opel alle concurrenten in het segment van de middenklasseberlines. In de meeste Europese landen ging de verkoop in januari van start. Door de hoge vraag naar het nieuwe vlaggenschip van Opel zal de fabriek van Rüsselsheim in mei drie extra shifts invoeren. Het orderboekje heeft de kaap van de 100.000 exemplaren al overschreden.

“De Insignia geeft blijk van een aanzienlijk veroveringspotentieel, zelfs bij klanten van de klassieke luxemerken,” aldus Alain Visser, Vice President Opel bij General Motors Europa. “Hij weerspiegelt ons prestatieniveau en onze mogelijkheden. Hij laat zien waartoe Opel in staat is.” Vooral de baanbrekende technologie van de Insignia kan op heel wat bijval rekenen. “Zo kan Opel bij gelijke uitvoering en uitrusting een hogere marge halen met de Insignia dan met zijn voorganger. Dat is van cruciaal belang voor de toekomst van Opel,” aldus Visser. 

In de BeLux zag Opel zijn verkoop in de middenklasse sterk stijgen. In het eerste kwartaal van 2009 lag die zelfs meer dan 2,5 maal hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Sinds de introductie op de lokale markt werden al 3.400 Insignia-bestellingen genoteerd, waarvan 1.000 stuks voor de Insignia Sports Tourer. Zo’n 40% van de wagens wordt uitgerust met het AFL+-systeem (Adaptive Forward Lighting) van de nieuwe generatie met negen lichtfuncties, terwijl 21% van de Insignia’s voorzien is van het FlexRide-chassis. Nog eens 90% beschikt over het dvd-navigatiesysteem met kleurenscherm. Bijna 70% van de wagens zijn uitgerust met 18”-banden, terwijl ook 7% van de Insignia-klanten opteert voor de 20”-versie. Een op vier Insignia’s heeft orthopedische zetels met AGR-certificaat (Aktion gesunder Rücken). De 130 pk sterke 2.0 CDTI is veruit de populairste motor en weet meer dan de helft van de klanten te verleiden. Bijna 90% van de kopers opteert voor een diesel.

De breakvariant, de Insignia Sports Tourer, beleeft momenteel zijn première bij de distributeurs in Europa en zal het elan van de Insignia-familie naar verwachting nog versterken. Het nieuwste lid van de familie is de Insignia ecoFLEX die dynamische prestaties combineert met een lage CO2-uitstoot van slechts 136 g/km. Dat stemt overeen met een verbruik van 5,2 liter per 100 km. Hij is nu reeds te koop en vanaf deze zomer leverbaar.