Fiat + Chrysler
Sergio Marchionne, de big boss van Fiat, wil één grote Europese autoproducent oprichten.

Het plan komt erop neer dat Fiat zijn autodivisie zou afsplitsen en samenbrengen met het belang in Chrysler en de Europese afdelingen van GM, zijnde Opel en Saab. Op die manier zou Fiat de tweede grootste autoproducent worden, op Toyota na, maar gelijk met Volkswagen.

De nieuwe groep zou in Europa 21 vestigingen hebben, 11 van Fiat, 10 van GM. De totale omzet zou zo’n 80 miljard bedragen, de groep zou zo’n 6 miljoen wagens afleveren per jaar. Of het effectief zover zal komen, is weliswaar nog behoorlijk twijfelachtig. Het huidige bod van Fiat op Opel zou op 1 miljard euro neerkomen, al wordt er beweerd dat het minder is. Dit is weliswaar onvoldoende voor Opel, dat momenteel nood heeft aan 3,3 miljard euro om te kunnen blijven bestaan.

Volgens Marchionne zal de fusie van de twee groepen leiden tot synergievoordelen van ongeveer 1 miljard euro. Dat zou weliswaar slecht nieuws zijn voor de tewerkstelling, aangezien Opel en Fiat zich beiden richten op ongeveer dezelfde markten. De ondernemingsraad van Opel kant zich daarom dan ook tegen een eventuele overname.

Als alles volgens de wens van Fiat gaat, zou de fusie tegen eind mei rond moeten zijn, tegen het einde van de zomer zou er dan een nieuw aandeel moeten bestaan onder de noemer Fiat/Opel. Het is weliswaar zo dat er in Duitsland nogal veel struikelblokken zijn, waardoor Fiat niet zo snel zou kunnen doorgaan. Duitsland eist bijvoorbeeld dat er geen fabrieken gesloten worden in Duitsland zelf. Wat er dan gebeurt met de vestiging van Opel Antwerpen, is bijzonder onduidelijk.

GM zelf is wel te vinden voor een bod op Opel, aangezien GM nogal wat aan het besparen is en grote delen van  het bedrijf wil verkopen. De andere geïnteresseerden in Opel zijn onder andere miljardair Oleg Deripaska, eigenaar van autobouwer OAO GAZ. (via Tijd)