De nieuwe Audi S4 en S5 stapten beide over van een V8 naar een V6 met supercharger. In de toekomst wil Audi nog meer gaan downsizen…

De overstap van V8 naar V6 is niet volledig onlogisch, een V6 met supercharger is een stuk lichter dan een natuurlijk geblazen V8 en het brandstofverbruik daalt met de V6 ook een stuk. Michael Dick, baas van Audi product engineering, plant echter om nog meer te gaan downsizen. De stap van 4.2 liter V8 naar de 3.0 liter Supercharged V6 TFSI is maar een tussenstap. Volgens Dick zal de volgende generatie van de Audi S4 en Audi S5 20% minder brandstof verbruiken en toch dezelfde prestaties als een V8 hebben.

Naast de kleinere motoren zet Audi ook in op gewichtsbesparing. De nieuwe S5 Coupé weegt bijvoorbeeld 1.723 kilogram terwijl de S5 Cabrio 1.950 kilogram weegt. Volgens Michael Dick wil Audi de volgende generatie 30% lichter maken dan de huidige. Om dat te bereiken wil Audi gebruik gaan maken van aluminium, magnesium en ultra-krachtig staal. Een prototype van de volgende generatie S5 wordt reeds getest en weegt 400 kilogram minder dan het huidige model. De styling van de nieuwe A5 zou verderbouwen op de A7 Sportback maar zal uiteraard een stuk korter zijn. In 2014 mogen we de nieuwe A5 Coupé verwachten. (Via: MotorAuthority)