Battle of the Allroads: Audi A4 Allroad vs. Saab 9-3X
Op het autosalon van Genève werd in het “offroad-stationwagon” segment een kleine strijd geleverd tussen twee premiummerken.

Tegenover elkaar staan de Audi A4 Allroad en de Saab 9-3X, ze hebben beiden hetzelfde doelpubliek, de iets actievere medemens die met zijn break ook eens op de onverharde weg wil rijden. Ook mensen die een SUV niet zien zitten maar toch wel voor het offroad-uiterlijk vallen kunnen we onder de doelgroep plaatsen.

Onder de motorkap vinden we bij Audi 2 dieselmotoren en 1 benzinemotor, de 2.0 TDI heeft 170 pk, de 3.0 TDI 240 pk. Wie voor benzine kiest kan met een 2.0 TFSI aan de slag en heeft een vermogen van 211 pk onder de motorkap. Audi rust alle modellen standaard uit met het Quattro vierwielaandrijvingssysteem, 40 procent van het vermogen wordt naar de voorwielen gestuurd en 60 procent naar de achterwielen. Ook Saab heeft drie motoropties, een 1.9 TTiD diesel met 180 pk, een 2.0T benzine met 210 pk en een E85 biopower variant. Nadeel is echter dat Saab geen vierwielaandrijving (Xdrive) heeft voor de dieselmotor. Op zich is dat wel jammer omdat een dieselmotor volgens mij een stuk beter is voor het offroadwerk dan een benzine. Op het vlak van motoren is de A4 Allroad dus beter uitgerust.

Als we kijken naar de vierwielaandrijving, iets waarvoor je één van deze wagens zou moeten kopen, dan lijkt de Audi A4 Allroad ook de beste keuze. Audi heeft hiervoor het bekende Quattro systeem en had eerder al de A6 Allroad. De A4 Allroad is dan ook verder ontwikkeld op basis van de A6 Allroad en dat lijkt ons een voordeel voor de consument. Saab is ook geen onbekende voor vierwielaandrijving maar heeft met de 9-3X zijn eerste product in deze niche neergezet en lijkt ons iets minder ervaren.

Qua uiterlijk is het moeilijk om een winnaar te kiezen, beide merken hebben dezelfde formule gebruikt om hun break een offroad-uiterlijk te geven. Zo krijgen beide wagens een beschermkap voor en achter, veel plastic en verstevigde wielkasten. Persoonlijke smaak primeert in de keuze tussen het uiterlijk van beide wagens maar zeer uiteenlopend zijn ze uiteindelijk niet. Ook in het interieur is persoonlijke smaak de baas, het Saab interieur is echter wel iets saaier en kennen we al langer dan vandaag, bij Audi werd zowat het interieur van de A6 overgenomen en dat is zeker geen slechte zet, het geheel oogt dan ook iets geraffineerder.

De basisprijs van de A4 Allroad komt op 37.100 euro en van de Saab 9-3X zijn nog niet echt basisprijzen bekend maar deze zullen niet ver verwijderd zijn van Audi. De 1.9 TTiD van Saab zal waarschijnlijk iets goedkoper zijn dan de 2.0 TDI van Audi ook al omdat de dieselversie van Saab geen vierwielaandrijving heeft. Mensen die dus enkel voor de looks twijfelen tussen één van deze auto’s zouden dus kunnen opteren voor de Saab. Wil je vierwielaandrijving of een zwaardere motor dan ben je volgens ons beter af met de A4 Allroad.

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Saab 9-3X

Saab 9-3X

Saab 9-3X

Saab 9-3X

Saab 9-3X

Saab 9-3X

Saab 9-3X

Saab 9-3X

Saab 9-3X