Op het autosalon van Genève zagen we de Citroën DS INSIDE en we vroegen ons af waarom hij een roze dak had. Het antwoord staat in onderstaand persbericht.

Zoals eerder vermeld is Citroën upmarket aan het verhuizen en het doet dat niet alleen met een nieuwe lijn luxe-modellen, maar ook met een nieuw logo én zelfs een supercar. De voorbode van de nieuwe DS-lijn is de DS INSIDE Concept.

Tegen 2010 komt het eerste model, de DS3, van die nieuwe lijn tot leven. De DS3 moet een verfijnde, compacte en trendy driedeurs worden. Zoals we het op Genève zagen, was het model inderdaad trendy, misschien zelfs iets té. Het eerste conceptmodel dat we zagen was de ‘séduction-versie’, hetgeen we in Genève zagen kreeg de naam ‘dandy’ mee. Deze versie, met het roze dak, moet het gedurfde aspect van de Citroën DS INSIDE Concept voorstellen.

Deze DS-lijn wordt gekenmerkt door een streven naar creativiteit, met een tot de verbeelding sprekende en gevoelsgeladen stijl, een presentatie en afwerkingskwaliteit van topniveau, onuitgegeven rijsensaties en voorbeeldige gebruikskenmerken.

Deze conceptcar is de voorbode van de eerste vertegenwoordiger van deze nieuwe productlijn, DS3, die in 2010 op de markt verschijnt.

“DS INSIDE is een compacte, elegante en verfijnde driedeurs. Zijn vloeiende, uitgesneden oppervlakken bezorgen hem een discreet dynamische uitstraling. Alle details van de conceptcar zijn doordrongen van die filosofie, gericht op souplesse en op breuklijnen die tot doel hebben te verrassen, zoals de haaienvin, symbool van DS INSIDE”. Mark Lloyd, gammaverantwoordelijke, Style Citroën.

DS INSIDE spreekt ook aan door zijn sterke persoonlijkheid. Deze conceptcar bestaat momenteel in twee gedaanten. Een versie “séduction”, gehuld in een diepbruin koetswerk en voorzien van een dak met metaalachtige glans. En de “dandy”, een meer eigenzinnige en trendy uitvoering, die een fraai parelmoer grijs, als van een spiegel, combineert met fel gelakt roze. Die gedurfde tweede versie maakt haar debuut op het Salon van Genève 2009.

DE DS-LIJN : DE NIEUWE LIJN PREMIUMPRODUCTEN VAN CITROËN

Nieuwe productstrategieën om zichzelf opnieuw uit te vinden

DS INSIDE past in nieuwe productstrategieën die het merk Citroën heeft ontwikkeld.

De eerste opdracht is de voortzetting van de gammavernieuwing, die al enkele jaren geleden werd aangevat en aanzienlijke vooruitgang op alle punten beoogt. Zoals bij de nieuwe C5 gebeurde, zal een nieuwe C3 op een dag de huidige C3 vervangen, met dezelfde ambitie …

Het Merk besliste tevens tegemoet te komen aan twee tegenstrijdige maar ook complementaire nieuwe verwachtingen van de klanten.

– Enerzijds wagens die beter zijn aangepast aan hun behoeften. Deze klanten wensen namelijk voertuigen die economischer, maar vooral ook intelligenter zijn. Met die logica in gedachten lanceerde Citroën recent C3 Picasso, en C-Cactus zal binnenkort een nog verfijnder antwoord zijn: een pragmatische visie op de auto zonder te raken aan het plezier.

– Anderzijds worden eisen gesteld op het gebied van rijplezier en verleidingskracht. “Deze klanten zoeken sterke producten, unieke producten, producten die hen standing geven. Producten die hen verrassende auto-ervaringen kunnen bezorgen. Zij willen status, sensaties, raffinement. Ze willen dat allemaal hebben, maar zonder terug te grijpen naar de starre regels van de traditionele luxewagen. Ook al hebben zij er de middelen voor, zij zijn niet meer bereid om zich blauw te betalen aan de producten van de gespecialiseerde merken.” Vincent Besson, directeur producten en markten bij Citroën.

De klanten willen dus meer plezier halen uit de stijl of de rijsensaties, maar ook meer verfijning, zonder te raken aan praktische aspecten zoals gebruikscomfort en een billijke aankoopprijs. Het antwoord van Citroën: de standingvolle nieuwe DS-lijn en de conceptcar DS INSIDE, die gestalte geeft aan de durf en de vernieuwingsdrang van Citroën.

Een suggestieve naam : DS, Different Spirit

De benaming van deze nieuwe lijn producten moest suggestief zijn en onmiddellijk geassocieerd worden met Citroën. Maar logisch dat het Merk uit zijn patrimonium heeft geput.

Afgezien van de naambekendheid geeft deze benaming gestalte aan de gedurfde kant van de Franse auto, het anticonformisme, de stoutmoedigheid. Of zij nu design en sensualiteit, prestige en status, eigenzinnigheid en gezond verstand, of uitdagingen en knowhow uitdrukt, de DS-filosofie blijft trouw aan de identiteit van Citroën : Different Spirit.

DS, symbool van innovatie en succes, van stijl en technologie, is een krachtige component in het patrimonium van Citroën. DS drukt een nieuwe visie op de auto en op de toekomst uit. Een toekomst geïnspireerd door een unieke traditie die de genen van innovatie en standing doorgeeft van generatie tot generatie. DS INSIDE, de ervaring van Citroën, van binnen uit beleefd.

De toekomstige lijn premiumproducten krijgt deze specifieke benaming verbonden aan een nummer dat naar de grootte van de wagen verwijst : DS3, DS4 en DS5.

DS INSIDE – EEN EIGEN FILOSOFIE

Een standingvol silhouet

De conceptcar DS INSIDE is een zuiver genots- en verleidingsobject met een sterke, tot de verbeelding sprekende en emotionele stijl. Zijn lijnen spreken aan, maar suggereren ook onuitgegeven rijsensaties, ruime interieurafmetingen, voorbeeldig comfort en een kwaliteit en afwerking van topniveau. Een streven naar creativiteit dat toegepast zal worden en zichtbaar zal zijn op de volledige nieuwe lijn premiumwagens.

“Een lijn die pure begeerte uitademt. Maar ook een lijn die geen afbreuk doet aan de autosensaties, het rijplezier. Bovendien biedt zij een aantrekkelijk alternatief voor de premiumproducten van de concurrentie, die almaar hoger geprijsd worden.” Olivier Henry, Verantwoordelijke positionering nieuwe projecten bij Citroën .

Aantrekkelijk, elegant en sensueel, vloeiend en verfijnd, een temperamentvolle monoliet. DS INSIDE onderscheidt zich door zijn effen en volle volumes. Het oog wordt als door een magneet aangetrokken door het koetswerk, waarvan de gespierde flanken een even nerveus als verfijnd silhouet onthullen : oog in oog met emoties.

Het dak, uitgevoerd in een kleur die contrasteert met die van het koetswerk, zweeft. Te midden van die ogenschijnlijke rust lijkt een haaienvin uit de taillelijn van de wagen op te rijzen. Aan de voorzijde, aan weerszijden van een imposante verchroomde grille, verlichten lichtdioden (LED’s) de onweerstaanbare blik van de haai.

Vloeiend en verfijnd. Van aantrekkingskracht naar bekoring. De ontvouwing van een plan en een verlangen : verrassen en verleiden.

Een sterke persoonlijkheid

De conceptcar DS INSIDE verrast door zijn persoonlijkheid, zijn capaciteit om zich aan te passen aan iedereen, en aan elke levenswijze. Als een kameleon kan DS INSIDE 2 gedaanten aannemen.

DS INSIDE Dandy

Elegant en uitdagend, pittig en eigenzinnig, zo kan men de conceptcar DS INSIDE omschrijven die op het salon van Genève wordt voorgesteld. Zijn zuivere, diep parelmoergrijze kleur, die zoals bij een spiegel verandert naargelang van de lichtinval, gecombineerd met zijn dak en spiegelbehuizingen in fel gelakt roze, valt op door haar durf en voegt de noodzakelijke, ultieme toets raffinement toe.

De glinsteringen op het koetswerk van dit topmodel doen denken aan het parelmoer van een kostbare parel, terwijl zijn contrasterende kleuren de uitdrukking zijn van een onwrikbaar optimisme en van levenslust.

DS INSIDE bekoort tot in de kleinste details. Net zoals de koplampen, de sierlijsten op de flanken en de chevrons benadrukken al zijn verchroomde, heldere sierdetails het dynamisme en de aangeboren klasse van zijn silhouet. De 18″ lichtmetalen velgen, verchroomd, met glitter bekleed en geassorteerd met de koetswerkkleur, getuigen van de grote zorg die aan DS INSIDE werd besteed.

DS INSIDE in zijn dandy versie? Eigenzinnigheid en onweerstaanbare charme.

DS INSIDE Séduction

In deze eerste versie, verfijnd, elegant en zinnelijk als een creatie van een grote couturier, bekoort de conceptcar DS INSIDE met zijn diepbruine koetswerk en zijn dak met metaalachtige glinsteringen.

Zijn diepe, geheimzinnige parelmoerkleur bevat glinsteringen en weerkaatsingen zoals een flesje parfum een krachtig en edel parfum omsluit. De warmte van zijn koetswerk wordt vermengd met de koelheid van de metaallak, met daarboven een “zwevend dak”.

DS INSIDE vertoont alle kwaliteiten van een geraffineerd en sensueel voorwerp. Elk koetswerkdetail werd haarfijn bewerkt. Door hun contrast en hun glans benadrukken de verchroomde elementen van de opbouw het dynamische silhouet van de conceptcar. Een lichtspel dat eindeloos wordt herhaald dankzij de driedimensionale afwerking van de chevrons, de koplampen, de sierlijsten op de flanken en de spiegelbehuizingen. Die zorg voor details wordt bevestigd door het hernemen van de koetswerkkleur in de koplampen, maar ook in de dioden en de verchroomde randen van de achterlichten.

DS INSIDE in haar “séduction” versie? Een kostbare parel, een juweel dat schittert zoals zijn verchroomde en als een diamant fonkelende velgen.