Officieel: Peugeot 3008
Peugeot heeft deze week de 3008 officieel voorgesteld, een zogenaamde CrossOver die eerder als Prologue Concept werd onthuld.

Volgens Peugeot staat de 3008 op de grens tussen een SUV, MPV en Hatchback. In autotermen heet dat dan een CrossOver, een beetje van alles wat. De Peugeot 3008 is niet de meest succesvol vormgegeven wagen ter wereld maar daar moet U zelf maar over oordelen. 

Onder de motorkap zijn 3 diesels beschikbaar, het milieuvriendelijkst is een 1.6 HDiF motor met 110 pk en een CO2-uitstoot van 130 g/km als deze met automatische versnellingsbak is uitgerust en 137 g/km als je zelf schakelt. Verder is er een 2.0 HDiF met 150 pk of 163 pk beschikbaar. Deze hebben respectievelijk een CO2-uitstoot van 146 gram en 176 gram per kilometer. 

Benzinerijden is ook mogelijk, de instap-benzine is een 1.6 VTi met 120 pk en een CO2-uitstoot van 165 g/km. Ook een 1.6 THP met 150 pk is leverbaar en beschikt over een zesbak. Deze laatste motor stoot 176 gram per kilometer uit en voldoet aan de Euro5-norm. De 3008 is enkel met voorwielaandrijving beschikbaar, vierwielaandrijving is dus geen optie. Peugeot voorziet de 3008 wel van Grip Control, waarbij een elektronisch sperdifferentieel op de voorwielen geplaatst wordt. Vanaf 2011 moet er plaats komen voor een hybrideversie waarbij de dieselmotor de voorwielen en de elektromotor de achterwielen aandrijft.

Om de veiligheid van de passagiers te vergroten en het rijden voor de bestuurder te vereenvoudigen, is de 3008 leverbaar met enkele nieuwe technieken. Zo is er plaats voor een head-up display met ingebouwde “Distance Alert”, dat waarschuwt als de afstand tussen u en uw voorligger kleiner wordt dan de nodige remafstand aan de huidige snelheid (zie foto onderaan). Verdere functies zijn een elektrische parkeerrem, Hill Start Assist en een geavanceerd radio en navigatiesysteem. 

officieel_peugeot_3008_1

officieel_peugeot_3008_2

officieel_peugeot_3008_3

officieel_peugeot_3008_4

officieel_peugeot_3008_5

officieel_peugeot_3008_6