We konden u de foto’s van de nieuwe Renault Mégane al tonen, maar hier zijn dan nog eens officieel, samen met informatie die we nog niet hadden.

De nieuwe Mégane is 9 centimeter gegroeid tegenover de oude, wat zijn totale lengte op 4m30cm brengt. De bagageruimte is 75l groter dan voorheen, wat toch een serieuze verbetering is. De looks geven weer welke richting Renault de komende jaren heen zal gaan qua design.

Aan de binnenkant is vooral het instrumentenpaneel veranderd. De snelheidsmeter staat centraal en geeft de snelheid digitaal weer. De watertemperatuur en de brandstofmeter worden ook digitaal weergegeven. De toerenteller blijft analoog. De auto kan zonder sleutel geopend en gestart worden met behulp van een kaart. Als de kaart te ver van de Mégane weggaat, sluit de wagen zich af. Zodra de wagen zich afsluit, wordt de parkeerrem aangetrokken. Standaard krijgt men ook een audioaansluiting en climate control. Wil je een geavanceerd climate control, dan moet je wel bijbetalen.

De motoren die je in je Renault Mégane kan laten leggen verschillen niet veel van het vorige aanbod. Bij de lancering kan je kiezen voor een 100 of 110pk sterke 1.6l 16V, een 2.0l met 140pk of 180pk. Tegen midden 2009 komt daar nog een 1.4l TCe motor bij met 130pk. Wie wil dieselen komt terecht bij een dCi motor met ofwel 90 ofwel 100pk, terwijl dat vroeger 85 en 105pk was. Er zijn ook nog dieselmotoren met 130, 150 of 160pk. De motor met 130pk is een nieuwkomer in het gamma, die met 150pk gaat weliswaar enkel gepaard met automatische transmissie. De wagen heeft ook een dieet gekregen en weegt nu 8 kg minder.

We zien deze nieuwkomer in het C-segment, die zal moeten concurreren met de VW Golf VI, de Opel Astra en de Peugeot 308 voor het eerst op het autosalon van Parijs.

Navigatiesysteem:

Digitale snelheidsmeter, analoge toerenteller: