Porsche Cayman
Dit jaar zagen we dat de 911 van Porsche een uiterst vernieuwende én uitgebreide update kreeg en dat de topmodellen een nieuwe PDK koppeling en hernieuwde motoren met directe inspuiting kregen. Omdat stilstaan achteruitgaan betekent, krijgt de Cayman nu een update, die zal verschijnen tegen mid 2009.

Als ze bij Porsche een update plannen, dan wordt uiterlijke verandering nooit vergeten… Nieuwe koplampen, vernieuwde luchtinlaten, LED lichtjes hier en daar, maar waarschijnlijk zal er niet zoveel veranderen ten opzichte van het huidige model. Motorisch staat er wel het een en ander op stapel.

Het belangrijkste aan de update is een herwerkte motor, die opgeboord wordt tot een 2,9 (+0,2L) zescilider, met 265 pk en een koppel van 300Nm, wat een 20tal pk en 30Nm meer is dan zijn voorganger. Hiermee zal de Cayman 0,1s sneller bij de 100km/u zijn, na 6s. Een andere aanpassing om de sprinttijd te verbeteren is de PDK-versnellingsbak, die weliswaar aangevinkt dient te worden op het optielijstje. Met deze nieuwe versnellingsbak ben je nog ongeveer 0,2s sneller dan de gewone variant. Het basismodel wordt ook voor het eerst uitgerust met een nieuwigheid van Porsche, de LSD – Limited-Slip Differential – wat resulteert in een betere verdeling van de kracht over de beide assen.

De Cayman S krijgt eveneens een powerboost, wat op een totaal van 320pk met 370Nm uitkomt. Met de manuele versnellingsbak bereik je na 5,3 seconden de 100km/u, met de PDK-versie zou je er al geweest zijn na 5s.

In het S model zorgen de PDK-koppeling en de directe-inspuiting tezamen voor een verminderd verbruik en CO2-uitstoot van ongeveer 10%. In de update voor de Cayman zit er uiteraard ook een volledige vernieuwing van de elektronica, de navigatie en het entertainmentsysteem.