Dit bord zullen we niet langer zien in de Duitse deelstaat Bremen. Bremen is de eerste deelstaat die een snelheidsbeperking laat gelden op alle delen van haar Autobahn. De maximumsnelheid bedraagt daar vanaf heden 120km/u. De coalitie van groenen en sociaal-democraten deed onder leiding van deelstaatminister van Milieu Rainer Loske, afbreuk aan het Duitse patrimonium, maar daar zitten ze helemaal niet mee. Volgens hen werd de maatregel genomen om de luchtvervuiling te beperken. Bondskanselier Angela Merkel liet nochtans weten volledig tegen een snelheidsbegrenzing te zijn. Een geluk bij een ongeluk is wel dat Bremen slechts 60km Autobahn telt, een halfuurtje tuffen dus.

Snelheid verlagen blijkt een trend te worden, want ook in Vlaanderen gaan er stemmen op de maximumsnelheid op gewestwegen te verlagen naar 70km/u.

Vroeger waren er nog enkele gewestwegen waar je 120km/u mocht rijden. Soms bleek dit te onveilig en werd de maximumsnelheid beperkt tot 90km/u, wat eigenlijk redelijk aanvaardbaar is. 70km/h is mijns inziens weliswaar veel te langzaam. Beeld je in dat je ’s avonds terugkeert van een feest en je wil zo snel mogelijk in je bed geraken. De kans is groot dat je bij een snelheid van 70km/u van je auto je bed zal maken. Daarom denk ik dat deze eventuele maatregel de weekend-ongevallen niet ten goede zal komen.

Wallonië en Vlaanderen kunnen elk apart beslissen over de maximumsnelheden op hun grondgebied. In Wallonië gaan geen stemmen op om de maximumsnelheid op gewestwegen te verlagen.