BMW laat weten dat ze op het autosalon van Genève een nieuw concept zullen tonen. Het enige wat ze te kennen willen geven is dat de wagen toonaangevend zal zijn voor de toekomst van EfficientDynamics: comfort, prestaties én milieuvriendelijk. Wat we dus precies zullen zien weten we nog niet.
Gerelateerde artikels
Is deze BMW Vision Neue Klasse X Concept een (futuristisch ogende) voorbode voor de volgende generatie iX3 SUV?
Vorig jaar kwam BMW met de blitse Vision Neue Klasse, een stijlstudie om hun volgende generatie (EV) modellen “eventueel” vorm te kunnen geven. Gezien het formaat/koetswerkvorm was het duidelijk dat er op een toekomstige 3 Reeks werd gehint. Met die gedachtegang in het achterhoofd is de BMW Vision Neue Klasse X Concept dus de voorbode van een nieuwe generatie X3 SUV. Of meer specifiek de opvolger voor de actuele iX3!
In tegenstelling tot sommige moderne BMW modellen … oogt de Vision Neue Klasse X Concept zowaar heerlijk klassiek, strak en rustig. Zeker met die compacte (schattige?) nieren, simpele dagrijverlichting en gebalanceerde karakterlijnen op de flanken. Dit terwijl de designers toch een knappe progressie (-20%) wisten te bekomen inzake luchtweerstand … wat dan weer een positieve invloed heeft op het verbruik.
Binnenin neemt het hightech gehalte een kwantumsprong met – ook hier – een minimalistisch vormgeving en een doorlopend beeldscherm over de volledige voorruit (onderaan). Dit naast talrijke hulpsystemen op vlak van veiligheid, ondersteuning en bediening! Ergens tussen héél véél marketingblablabla bespeuren we gelukkig toch nog dat rijplezier nog steeds bovenaan het lastenboek staat. Hoera!
Technische details van een conceptmodel zijn weinig tot niet van belang. Toch gaat we er vanuit dat de zesde generatie BMW eDrive (véél) efficiënter zullen zijn waardoor het rijbereik zal toenemen. De 800V architectuur resulteert in snellere laadtijden.
Zelfs met een riant budget kan de lokale BMW Verdeler je niet verder helpen met een Vision Neue Klasse X bestelbon. Dat is en blijft een hip conceptmodel. Het eerste (van velen?) afgeleide productiemodel zou hier wel tegen 2025 moeten neerstrijken. We hebben een lichtblauw vermoeden dat dat dus een nieuwe generatie X3 / iX3 EV SUV zal zijn. Met in zijn (haar?) zog een nieuwe i3 Berline én i3 Touring?!
Gunt Lexus ons met de LBX Morizo RR Performance Concept alvast een glimp van een sportieve LBX topversie?!
Met de gloednieuwe LBX crossover wil Lexus duidelijk(er) een breder (lees: lager) segment aanspreken. Dit met een hoogwaardige afwerking, moderne technologie en zuinige aandrijflijn. Niet persé superspannend of spectaculair maar wel interessant voor de zakelijke rijder (m/v/x). Uitgesproken sportieve Lexus F modellen (zoals de GS F en RC F) passen niet meer in de actuele tijdsgeest. Maar wat als ze in Japan toch brood zouden zien in een hete LBX uitvoering?!
Met de LBX Morizo RR Performance Concept hebben die vraagstelling alvast zelf ingevuld. Dan zouden ze opteren voor de 305 pk / 400 Nm sterke 1.6-liter driecilinder zonder enige hybride ondersteuning. Niet toevallig de aandrijflijn die in de vernieuwde Yaris GR zit. Zowel vierwielaandrijving als een 8-traps automaat zorgen voor een vlotte krachtontplooiing. Naast wat zwarte details, dubbele uitlaat en aangedikte bumpers prijken er ook exclusieve 19” lichtmetalen velgen rondom. Desgewenst met diverse gele accenten.
De Morizo benaming is een rechtstreekse verwijzing naar de callsign die opperhoofd Akio Toyoda gebruikt wanneer hij (stevig) het circuit optrekt. Hopelijk helpt het om een (gelimiteerde?) serieproductie goedgekeurd te krijgen door de raad van bestuur. Tot dan kunnen ze je bij de Belgische Lexus verdeelpunten niet verder helpen. Wel kan je daar intussen een klassieke LBX crossover op de kop tikken, deze start bij 33.580 euro.
Met maximaal 1.700 liter laadvolume is de zuiver elektrische BMW i5 Touring nieuwkomer net zo functioneel als de klassieke 5 Reeks Touring met verbrandingsmotor.
Net zoals het geval bij de nieuwe BMW 5 Reeks berline is de praktische 5 Reeks Touring nu ook beschikbaar als zuiver elektrische i5 Touring (codenaam G61E)! Designmatig ogen beide varianten zo goed als identiek, enkel de gesloten grille en het ontbreken van uitlaatmonden zijn directe weggevers. Ook binnenin krijgt de BMW i5 Touring een modern infotainmentsysteem mee naast een hoogwaardige afwerking en talrijke rijhulp- en veiligheidssystemen.
In de koffer van de i5 Touring past er 570 liter bagage. Met de achterbank neergeklapt (40:20:40) ontstaat er een vlakke laadvloer en loopt het laadvolume op tot 1.700 liter. Identiek dezelfde cijfers als de reguliere 5 Reeks Touring trouwens!
De BMW i5 eDrive40 Touring heeft één elektromotor op de achteras die 340 pk / 430 Nm produceert. De 0-100 km/u sprint is voorbij in 6,1 seconden en bij 193 km/u is de topsnelheid bereikt. Een volle batterij (81,2 kWh) creëert een actieradius van 483 à 560 km.
De i5 M60 xDrive Touring topversie doet het met twee elektromotoren (voor+achteraan) en dus vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt maximaal 601 pk / 820 Nm en zo sprint je in 3,9 seconden (!) naar 100 km/u. Pas bij 230 km/u is het gedaan met accelereren. Ook hier is de accupack 81,2 kWh groot al geraak je er maar 444 à 506 km ver mee.
Aan een klassieke laadpaal of Wallbox kan je beide motorisaties opladen aan 11 kW (of 22 kW optioneel). Snelladen lukt zowaar aan 205 kW (DC).
De Belgische prijs van de BMW i5 Touring begint bij 76.300 euro. Voorzie toch best wat extra budget voor de talrijke (leuke) extra’s en enige vorm van personalisatie. Een i5 M60 xDrive Touring bestelbon is pas mogelijk mits je 111.900 euro neertelt. De lokale BMW Verdeler helpt je ongetwijfeld graag verder met een passende configuratie. Tegen de zomer verwachten we de eerste leveringen.