BMW Versnellingspook M
BMW heeft een nieuwe versnellingsbak voorgesteld, de nieuwe DCT bak vervangt de gerobotiseerde SMG handbak. En dat zorgt voor snellere acceleraties.

De nieuwe generatie M3’s krijgen allemaal deze DCT bak beschikbaar. Het leuke aan deze versnellingsbak is dat het twee koppelingen heeft. Daardoor wordt er naadloos geschakeld, de extra koppeling zet immers de volgende versnelling al klaar. De ene koppeling staat in voor de even versnellingen terwijl de andere koppeling de oneven verzetten mag doen. De nieuwe DCT versnellingsbak heeft zeven versnellingen.

De nieuwe DCT bak heeft als eerste voordeel dat de wagen gemiddeld 0,2 seconden sneller naar 100 km/u kan accelereren:

M3 coupe handbak: 4.8s 0-100kmh (1580kg by DIN)
M3 coupe M DCT: 4.6s 0-100kmh (1600kg by DIN

M3 sedan handbak: 4.9s 0-100kmh (1605kg by DIN)
M3 sedan M DCT: 4.7s 0-100kmh (1625kg by DIN)

M3 cabrio handbak: 5.3s 0-100kmh (1810kg by DIN)
M3 cabrio M DCT: 5.1s 0-100kmh (1830kg by DIN)

Daarenboven zorgt de nieuwe versnellingsbak ook voor een lager verbruik en maakt hij de M3 dus een zéér milieuvriendelijke wagen!

M3 coupe handbak: 12,4 l/100km
M3 coupe M DCT: 11,9 l/100km

M3 sedan handbak: 12,4 l/100km
M3 sedan M DCT: 11,9 l/100km

M3 cabrio handbak: 12,9 l/100km
M3 cabrio M DCT: 12,3 l/100km

Volgens bronnen zal de DCT bak in Duitsland 3800 euro kosten. De Belgische prijs zal daar niet ver vanaf liggen. Het is niet niks, maar wat is 4000 euro voor de stereotype M3 rijder? Betere prestaties, daar leven die mensen voor.