uitlaatgasGroen! wil dat er milieuzones komen in België en vraagt dat de stadsbesturen de bevoegdheid zouden hebben oude en vervuilende wagens uit het centrum te bannen. In Zweden, Duitsland en Italië zijn dergelijke milieuzones reeds een feit. Deze zones dienen om de gezondheid van de mensen te beschermen. Lijkt me wel moeilijk voor bijzondere gevallen zoals vrachtwagens en werfwagens, die ongetwijfeld vaak in de stad moeten zijn en aanzienlijke vervuilers zijn. Groen! wil ook een premie voor roetfilters en andere ingrepen die leiden tot een vervuilingsreductie.

Blijkbaar is het de laatste jaren een obsessie aan het worden dat auto’s de meest vervuilende dingen ter wereld zijn. Niets is minder waar natuurlijk. Een veel groter deel van de CO2-uitstoot is afkomstig van de natuur zelf of van andere transportmiddelen/luxemiddelen.Toch lijken veel mensen er erg gretig op alles op auto’s te steken. Nog een geluk dat er ook mensen zijn die daar niet aan meewerken.

Belachelijk natuurlijk. Auto’s vervuilen uiteraard ook, maar zijn niet dé oorzaak van algemene vervuiling. Het is veel efficiënter van te focussen op de échte vervuilende elementen, dan steeds maar de auto-industrie de schuld te geven.

Binnen enkele jaren rijden we trouwens allemaal met hybride wagens, omdat hybride wagens goedkoper worden en omdat de benzine te duur is, ook al probeert de overheid daar iets aan te doen.

Op de Porsche persvoorstelling in Frankfurt maakte ik volgende beelden die mijn punt verduidelijken:

Het grootste deel van de C02-uitstoot is niet menselijk en van het menselijke deel vult transport in het algemeen slecht een vierde in. Niet bepaald efficiënt om nu net dat vierde aan te pakken.

Nu, op zich vind ik het geen slecht idee van vervuilende wagens uit het centrumverkeer te bannen, integendeel. Veel grote steden kampen met problemen op gebied van milieu en de meest vervuilende wagens uit het centrum houden kan daar ongetwijfeld helpen, maar of het veel zal helpen weet ik niet. Zoveel oude en extreem vervuilende wagens rijden er in de meeste Belgische steden niet rond, me dunkt. Eerder maatregelen nemen om zoveel mogelijk wagens buiten het centrum van de stad te houden lijkt mij een efficiëntere oplossing.