We kennen uiteraard het hele gamma wagens van Ferrari, maar blijkbaar was enkel wagens bouwen niet genoeg voor het Italiaanse automerk. Daarom hebben ze daar besloten om een pretpark te bouwen in de Verenigde Arabische Emiraten. Daar zit er veel geld, dus misschien wel de ideale locatie. Wat de locatie nog idealer maakt is het feit dat er bij het pretpark ook een F1-circuit zal liggen, dat gepland is afgewerkt te zijn tegen 2009. Tegen dan zouden er daar ook officiële F1-racen gereden moeten worden. Naast de eerste steen zal Ferrari een ’tijdscapsule’ – lees: doos – leggen, waarin er een piston van de F1-wagen van dit jaar zit. Tegen 2047 wordt deze doos geopend, wat het geheel een tijdreis maakt. Benieuwd wat de mensen in de toekomst van onze hedendaagse pistons vinden…
Gerelateerde artikels
Met sterk stijgende brandstofprijzen en de zorg om het milieu steeds belangrijker wordt, is zuinig(er) rijden een noodzaak.
Stel je voor: je gaat op pad en geniet van de soepele werking van je auto, zonder al te veel geld uit te geven aan benzine en zonder een schadelijk spoor van uitstoot achter je te laten.
Dit artikel is je gids in de wereld van zuinig rijden. We zullen je niet de les lezen over zuinigheid, maar enkele tips met je delen die zullen helpen om zo zuinig mogelijk rond te rijden. Zo kan de brandstofkost tot 30% lager uitvallen. Tevens kan je daardoor de levensduur van uw ijzeren ros verlengen. En een steentje bij te dragen aan het milieu.
Ben je klaar voor deze reis? Door deze eenvoudige tips te volgen, bespaar je niet alleen geld, maar krijg je ook een gevoel van vertrouwen en controle over je auto.
- Plan je route Plan voordat je op reis gaat je route met behulp van navigators of kaarten. Vermijd files, verkeersopstoppingen en verkeerslichten, die het brandstofverbruik verhogen.
- Handhaaf een optimale snelheid Rij met een constante snelheid en vermijd plotseling optrekken en afremmen. De optimale snelheid voor zuinig rijden ligt meestal tussen 80 à 90 km/u.
- Gebruik hogere versnellingen Schakel zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling. Lagere versnellingen belasten de motor meer, waardoor het brandstofverbruik toeneemt.
- Controleer de bandenspanning Een verkeerde bandenspanning kan het brandstofverbruik met 3-5% verhogen. Controleer de spanning regelmatig en onderhoud deze volgens de aanbevelingen van de autofabrikant.
- Minimaliseer het gebruik van airconditioning Airconditioning verbruikt veel energie, waardoor het brandstofverbruik toeneemt. Gebruik hem alleen bij warm weer en probeer hem niet op vol vermogen in te schakelen.
- Houd uw auto in goede staat Laat je auto regelmatig onderhouden: vervang olie, filters en bougies. Een vervuild brandstoffilter kan het brandstofverbruik met 10% verhogen.
- Vermijd overbelasting Overbelast het voertuig niet: overgewicht verhoogt de belasting op de motor en verhoogt het brandstofverbruik.
- Gebruik cruise control Cruise control helpt je om een constante snelheid aan te houden, wat bijdraagt aan zuinig rijden.
- Zet de motor uit bij verkeerslichten Als je langer dan 1 minuut moet wachten, bijvoorbeeld bij verkeerslichten, zet dan de motor uit.
- Kies brandstof die zuinig is Gebruik benzine of diesel die voldoet aan de aanbevelingen van de autofabrikant.
De auto start niet. Raak niet in paniek en geef de accu de schuld. De echte boosdoener kan een defecte starter zijn!
In artikel vertellen we meer over:
- Wat is een starter en hoe werkt hij?
- Welke symptomen duiden op een defecte starter?
- Is het de moeite waard om de starter te repareren of is het beter om hem te vervangen?
- Hoe vervang je de starter zelf met eenvoudig gereedschap?
- Welke problemen kunnen zich voordoen bij het vervangen van de starter?
- Tips en advies over het repareren en vervangen van de starter.
Wat is een starter en zijn functies
De starter is een onmisbaar onderdeel van het ontstekingssysteem van je auto. Hij zorgt ervoor dat wanneer je de sleutel in het contact draait of op de startknop drukt:- De startmotor wordt aangedreven.
- De krukas van de motor met voldoende snelheid draait.
- De motor start en begint te draaien.
- Elektromotor: zet elektrische energie om in mechanische energie.
- Solenoïde: regelt het intrekken van het aandrijftandwiel van de starter en het sluiten van de contacten van de elektromotor.
- Aandrijfrondsel: brengt de roterende beweging van de starter over op het vliegwiel van de motor.
- Startrelais: voorziet de starter van stroom wanneer het contact wordt ingeschakeld.
Symptomen van een startmotorstoring
Een startmotorstoring kan zich uiten in de volgende symptomen:- De motor start niet: – Het meest voorkomende teken. – Er is een klikkend geluid of stilte hoorbaar wanneer de sleutel wordt omgedraaid. – De accu is opgeladen en andere elektrische apparaten van het voertuig werken.
- Ongelijkmatig starten: – De motor start moeizaam, vertraagd of schokkerig. – De startknop moet meerdere keren worden ingedrukt.
- Klikgeluid: – U hoort een klikkend geluid wanneer u probeert te starten. – Dit is een indicatie van een defecte elektromagneet of relais van de starter.
- Knarsend geluid: – Er is een knarsend geluid hoorbaar bij het starten. – Dit is een indicatie van een versleten aandrijftandwiel.
- Vrijlopen: – Er is een jankend geluid hoorbaar bij een startpoging. – De starter draait het vliegwiel niet.
- Startmotor schakelt niet uit: – Motor blijft draaien nadat de startknop is losgelaten. – Dit is een teken van een vastzittende solenoïde.
- Rook bij het starten: – Er komt rook onder de motorkap vandaan bij een startpoging. – Dit is een indicatie van kortsluiting of oververhitting van de starter.
- Olie: – Er zijn oliesporen zichtbaar op het starterhuis. – Dit is een teken van olielekkage van de motor.
Is het de moeite waard om de starter te repareren?
Het kan de moeite waard zijn om de starter te repareren als:- De starter een eenvoudig ontwerp heeft.
- Je elektrische reparatievaardigheden hebt.
- De fout gemakkelijk kan worden hersteld (bijvoorbeeld door het relais te vervangen).
- Moderne starters zijn moeilijk te repareren.
- De kosten van reserveonderdelen kunnen vergelijkbaar zijn met de kosten van een nieuwe starter.
- Onjuiste reparaties kunnen tot nog meer problemen leiden.
De starter eigenhandig vervangen
De starter vervangen is een haalbare taak voor een ervaren automobilist. Informatie over het vervangen van de starter van autodoc.be. Benodigd gereedschap:- Een set dopsleutels
- Mogelijk een set dopsleutels
- Schroevendraaier
- Tang
- Momentsleutel (aanbevolen)
Instructies voor het vervangen van de starter:
- Voorbereiding Koppel de accu los. Verwijder de “-” pool van de negatieve pool van de accu. Verwijder vervolgens de “+” aansluiting van de pluspool. Zoek de starter. Bevindt zich meestal tussen de motor en de transmissie. Draai de bevestigingsbouten van de starter los.
- De starter demonteren Maak de draden van de starter los. Onthoud of schets de volgorde van aansluiting om ze niet te verwisselen bij het opnieuw monteren. Koppel de voedingskabel los van het oprolrelais. Koppel de voedingskabel van de starter los. Verwijder de starter. Draai ten slotte de bevestigingsbouten van de starter los. Verwijder de starter voorzichtig uit zijn zitpositie.
- De nieuwe starter installeren. Plaats de nieuwe starter in de zitting. Zet de starter vast met de bevestigingsbouten. Draai de bouten vast met een momentsleutel als u die hebt. Neem het aanbevolen aandraaimoment in acht. Sluit de draden aan. Sluit de voedingskabel aan op de starterterminal. Sluit de voedingskabel aan op het oprolrelais. Sluit de overige draden aan en controleer ze aan de hand van je schema of aantekeningen.
- Voltooiing Sluit de accu aan. Sluit eerst de “+” pool aan op de positieve pool van de batterij. Sluit vervolgens de “-” pool aan op de negatieve pool. Start de motor. Probeer de motor te starten. Als de motor niet start, controleer dan of de draden goed zijn aangesloten.
- Aanbevelingen Zorg ervoor dat u de gebruikershandleiding van uw voertuig leest voordat u de starter vervangt. Gebruik alleen vervangingsonderdelen van goede kwaliteit. Wees voorzichtig bij het loskoppelen en aansluiten van draden. Neem de tijd en doe alles zorgvuldig. Als u niet zeker bent van uw kunnen, neem dan contact op met een vakman.
Mogelijke problemen bij het vervangen van de starter
- Bij sommige voertuigen kan de toegang tot de starter moeilijk zijn vanwege de locatie of andere onderdelen.
- Gecorrodeerde bevestigingsbouten van de starter kunnen het moeilijk maken om de starter te verwijderen.
- Verkeerde bedradingsaansluitingen kunnen kortsluiting veroorzaken en de starter beschadigen.
Tips voor het repareren en vervangen van de starter
- Controleer de accu voordat u de starter vervangt. Een lege accu kan soortgelijke symptomen hebben als een defecte starter.
- Reinig de accupolen. Geoxideerde polen kunnen startproblemen veroorzaken.
- Laat uw auto regelmatig onderhouden. Dit helpt storingen aan de starter en andere onderdelen voorkomen.
- Gebruik kwaliteitsgereedschap. Het verkeerde gereedschap kan de starter of andere onderdelen beschadigen.
Ga je voor het origineel in de vorm van de iconosche Ferrari Enzo of verkies je de elegante (en meer exclusieve) Maserati MC12?
Als ultiem (?) eerbetoon aan hun gelijknamige oprichter kwam Ferrari in 2002 met de Enzo. Toen al benadrukte de marketingdienst graag de aanwezigheid van innovatieve F1 technologie zoals het veelvoudig gebruik van koolstofvezel, geautomatiseerde handbak, keramische remschijven en actieve aerodynamica. Liefhebbers keken toch voornamelijk naar het imposante lijnenspel en de 6.0-liter V12 benzinemotor. Met 660 pk / 657 Nm goed voor een 0-100 km/u sprintje in 6,6 seconden en topsnelheid van 335 km/u.
Bij de onthulling werd er gesproken over maximaal 400 stuks. Finaal zouden er toch 500 exemplaren geproduceerd zijn in Maranello. Toen met een Belgisch prijskaartje van een dikke 550.000 euro (in basisvorm), momenteel moet je hiervoor ongeveer 3 miljoen euro ophoesten.
In 2004 wou Maserati zéér graag deelnemen aan het FIA GT kampioenschap … al hadden ze hiervoor geen straatlegaal homologatiemodel ter beschikking. En dus keken ze eens vriendelijk naar hun amici bij Ferrari. Nadien mochten ze de technische basis van de Ferrari Enzo gebruiken voor hun Maserati MC12 vlaggenschip dat zowel langer, breder als iets lager werd. En misschien zelfs knapper in die iconische wit-blauwe kleurstelling! Desgewenst kon je er ook een targa van maken door de dakpanelen te verwijderen.
De V12 werd tot 630 pk gekieteld, misschien daarom dat Maserati er maar liefst 800.000 euro voor durfde te vragen. Vandaag de dag lijkt de MC12 wel de betere investering want er werden slechts 50 exemplaren gebouwd. Nadien volgden er nog 12 MC12 Corse circuitwagens. Bij Ferrari was dat ook het geval met de hardcore Enzo FXX.
In de super/hypercarhemel Romans International (onder Londen) hebben ze zowel een Ferrari Enzo als Maserati MC12 te koop staan. Welke Italiaanse volbloed is jouw favoriet?
Laden …