BMW 635d
De BMW 635d is een BMW 6 reeks met een 3 liter twin-turbo dieselmotor onder de motorkap, daarmee is het de eerste diesel 2+2 GT Coupé ter wereld.

De 3 liter twin-turbo dieselmotor genereert een vermogen van 282 pk en heeft daarenboven een fenomenaal koppel van 580 Nm, dat is 10 procent meer koppel dan in de M6. Het koppel is daarenboven reeds volledig beschikbaar bij 1750 toeren in plaats van 6100 toeren bij de M6. Hierdoor kan de 635d reeds bij lage toeren zeer snel accelereren. Met een gemiddeld verbruik van minder dan 7 liter per 100 km is dit ook de eerste milieuvriendelijke sportwagen.

Het leuke aan de dieselmotor is het niet moeten terugschakelen om te accelereren, een lichte duw op het gaspedaal volstaat in elke versnelling. Bij de BMW M6 moet je daarentegen telkens terugschakelen om het volledige koppel los te wrikken met een hoog verbruik als gevolg. Ook de sprint van 0 naar 100 km/u is met 6,3 seconden snel voorbij. Daarenboven klinkt de 635d niet als een diesel maar is hij net als zijn benzineversie voorzien van een diepe grom.

Met het introduceren van de 635d werden ook alle modellen gefacelift. De veranderingen zijn weliswaar subtiel, zo zijn de koplampen nu voorzien van LED’s zoals bij de BMW 5-reeks, de voor en achterbumper zijn licht gewijzigd en ook aan de controversiële koffer werd licht geraakt. Ook de centrale console werd minuscuul aangepast en het iDrive systeem werd geupdate om het gebruiksgemak te verhogen. Het opvallendste verschil is dan wel de nieuwe versnellingspook. Standaard bij elke 635d zitten schakelflippers om snel te schakelen achter het stuur.

De vraag naar de 635d is groot, BMW verwacht dat ongeveer 60 procent van de verkochte 6-reeks modellen als 635d verkocht zal worden. Hierdoor zullen ook andere merken op termijn meedoen met deze nieuwe trend. We denken hierbij aan de Jaguar XK met een 2.7 V6 of 3.6 V8 diesel, een Mercedes SL 320 CDI of een Audi R8 met een 4.2 V8 TDI?

De 635d kan wel eens beter zijn dan een M6 in het alledaagse leven. Tenzij je een ronderecord wil rijden op de Nürburgring kies je dus het best voor de 635d. Het lage verbruik en het grote acceleratievermogen zijn ongetwijfeld grote pluspunten.

BMW 635d

BMW 635d

BMW 635d

BMW 635d

BMW 635d