Alfa Romeo 8C Competizione Frankfurt
Alfa Romeo had op het autosalon van Frankfurt geen noemenswaardige première. Behalve dan een krachtige 147 met 150pk en het Alfa UNICA project. De Italianen vielen wel op met hun wondermooie 8C Competizione.

Foto’s van deze wagen in het rood zweven al langer op het internet rond maar een zwarte uitvoering was nog nooit eerder getoond. Het Concept aan de basis van deze wagen werd exact vier jaar geleden getoond op het Autosalon van Frankfurt in 2003 en werd ontwikkeld door de beste technici van Alfa en Maserati. De samenwerking tussen beide merken heeft voor een indrukwekkende coupé als resultaat gezorgd.

De 8C Competizione gaat terug naar het glorieuze verleden van het merk, waar technologie en emotie centraal stonden. In de jaren 30 en 40 werd de naam 8C aangewend voor de krachtige 8 cilinder wagens die toen ontwikkeld werden door Vittorio Jano. De term ‘Competizione’ daarentegen gaat terug naar 1950 toen de 6C 2500 Competizione een overwinning boekte in de bekende Mille Miglia race. De 8C Competizione is dus een naam die specifiek gekozen is als eerbetoon tot het rijke race verleden van Alfa Romeo.

De tweezitter werd specifiek gestileerd om zeer aerodynamisch te zijn en dus zo weinig mogelijk weerstand te bieden met de lucht. Aan de andere kant werd er veel aandacht besteed aan het zogenaamde ‘ground effect‘ waardoor de auto stabieler blijft op hoge snelheden zoals in racewagens.

De 8C Competizione beschikt over een 4,7 liter grote V8 die geproduceerd werd met het doel zowel bijzondere prestaties te leveren en comfortabel te blijven in alle situaties. De V8 heeft een vermogen van 450 pk en een maximaal koppel van 470 Nm. 80% van het koppel is al beschikbaar op 2000 toeren per minuut. De wagen schakelt met zes versnellingen en deze worden gekozen via flippers achter het stuur. Deze flippers werden speciaal ontworpen om zeer snel van versnelling te veranderen. De Competizione kan ook als een automaat bestuurd worden.

De wagen is uitgerust met geventileerde remschijven en aluminium remklauwen die ervoor zorgen dat de wagen altijd krachtig en effectief kan remmen zelfs bij zeer intensief gebruik. De Alfa staat op 20 inch wielen en is uitgerust met het Alfa Romeo VDC systeem dat de stabiliteit en de tractie controleert. Dit systeem verhoogt de veiligheid en het comfort van de bestuurder.

In het interieur worden vooral composiet materialen gebruikt om het gewicht te beperken en werd alles zo gedesigned om de ergonomie van de bestuurder te maximaliseren. Het dashboard is zeer overzichtelijk en vervaardigd uit aluminium, de middenconsole en alle details werden daarentegen met carbon afgewerkt. De 8C heeft daarenboven anatomische sportstoelen waarvan het leder en de kleur van de naden volledig gekozen kan worden door de consument.