Frankfurt Volskwagen UP!
Naast de Tiguan had Volkswagen een tweede, nog belangrijkere primeur. We speculeerden eerder over de komst van de City Expert maar het concept heet nu de UP!

De Up! is Volkswagens interpretatie van een perfecte stadsauto, waar comfort en milieuvriendelijkheid centraal staan. De Up! zal een twee of drie cilindermotor krijgen achteraan de auto en zal daarbij ook met de achterwielen aangedreven worden. De motor achteraan heeft ook een gevolg voor het design van de auto, zo heeft de Up! geen klassieke radiatorgrille vooraan. Dit zagen we eerder bij zijn grote voorbeeld: de VW Beetle. De Up! is 3,45m lang en is ruim genoeg voor 4 inzittenden. Het designproject stond trouwens onder leiding van Walter de Silva die eerder de Audi A4 en A5 ontwierp, synoniem voor een geslaagd design.

De wagen ziet er vooraan zeer vriendelijk uit dankzij de “happy face”, een zwarte rand rondom de nummerplaat. Achteraan heeft de wagen een zeer futuristische indruk met verdonkerd glas en bijzondere achterlichten. Aan de zijkant vallen vooral de wielen op die met 18 inch groot zijn voor een kleine stadsauto. De Up! een modernere interpretatie van een stadsauto dan bijvoorbeeld de Fiat 500. Wie meer van een klassiek design houdt kiest voor de cinquecento terwijl futuristen zich kunnen uitleven in de Up!

Binnenin gaat alle aandacht naar het comfort voor de passagiers, de wagen is ondanks zijn grootte ruim genoeg binnenin. De stoelen zijn eenvoudig opklapbaar en wegens hun lage gewicht makkelijk verwijderbaar. Ook nieuw in de autowereld zijn de zelfopblazende zetels die zich aanpassen aan de vorm van de passagiers. Het moderne dashboard krijgt 2 belangrijke displays, in de cockpit zit een 8-inch scherm die de bestuurder de belangrijkste informatie toont zoals snelheid, brandstof niveau en CO2 uitstoot. In de middenconsole van de wagen zit een 7-inch monitor waarmee de navigatie, radio, trip computer en airconditioning geregeld kan worden. Volkswagen heeft dit besturingssysteem trouwens speciaal geschreven om mensen die niets van computers kennen ook het systeem te laten besturen.

De wagen zelf is gepland voor 2010 en kan vanaf vandaag door het grote publiek bewonderd worden op het Autosalon van Frankfurt. Zie de Officiële website.