Franfkurt Mercedes F700 Concept
Het verslag van de Mercedes-Benz premières in Frankfurt kan u hieronder vinden.

Wat we eerst zagen leek totaal niet op de voorstelling van wagens. Een ooievaar kwam op het podium samen met enkele anemoonachtige wezens en begon op een acrobatische wijze te dansen. Daarna kwamen er kleine mannetjes, liggend op een skateboard naar ons toe. Het geheel leek op een onderwaterwereld en daarmee was de trend van Mercedes op deze IAA al voorgesteld: Milieuvriendelijkheid.

En de eerste wagen die we zagen was de E300 Bluetec, die volgens de constructeur de milieuvriendelijkste wagen van Europa is. Binnenkort zullen ook de C, M, R, S en GL in Bluetec-versie beschikbaar zijn, eerst in Amerika, dan volgt Europa. Belangrijk bij deze evolutie is dat Mercedes beklemtoont dat het nog steeds sportieve en comfortabele modellen zal blijven maken. De milieuvriendelijkheid gaat niet ten koste van het rijplezier.

Daarna kregen we een soort van show omtrent het DiesOtto-concept van Mercedes, de F700. Rode en blauwe mannetjes dansten door elkaar, met als doel het symboliseren van DiesOtto, de combinatie van Diesel en Otto.

De F700 is een futuristische limousine, die voorzien is van alle comfort die de hedendaagse wagen kent. Deze wagen wordt aangedreven door een 1,8 liter 4-cilinder die 238Pk levert en 400Nm koppel. Dit gaat gepaard met een verbruik van slechts 5,3l/100km en een CO2-uitstoot van 127g/km, het laagste in zijn segment. Wat wel opvalt is dat de achterkant van deze wagen geweldig kort is, maar daarom niet minder mooi.

Bij het rijden sturen twee sensoren –elk geïntegreerd in een koplamp- constant signalen uit, die de toestand van de weg bekijken. Daarna past het onderstel zich aan aan de ondergrond, op een pro-actieve wijze.

Ook leuk is het feit dat de linkerkant van de wagen aan de achterkant beschikt over een “suicide door”, maar de rechterkant niet. Ook is er over de achterwielen een soort van plastieken hoes gemaakt, die de aerodynamica moet verzorgen.

Na de voorstelling van de F700 kwam Smart aangereden met drie vrolijk door elkaar rijdende Smart Hybrids. De uitstoot van 88g/km werd verlaagd naar 78g/km wat het laagste ter wereld is. Vanaf oktober is deze Electric Drive te koop bij de Smart-verdeler.

Ook de C-estate werd aan ons voorgesteld. Tegen 2009 zou er een Bluetec-versie beschikbaar moeten zijn, die een verbruik van 4,6l/100km zou moeten kunnen combineren met 224Pk en een koppel van 460Nm, wat zeker niet slecht is.

Na de onthulling van deze C-estate werd er ook nog even zéér kort een beeld getoond van een “mystery car” waarover verder niets verteld kan worden. Wel delen we graag onderstaande foto’s met u. Deze wagen zou een C-klasse kunnen zijn, aangezien hij net na de voorstelling van de C-estate werd getoond, maar het zou evengoed de nieuwe E-klasse kunnen zijn, die in 2010 op de markt zou moeten komen.

Als laatste kwam Mercedes af met de Mercedes S300 Bluetec Hybrid. Deze wagen verbruikt slechts 8,4l/100km, wat niet mis is voor zo’n zware wagen. De CO2-uitstoot van deze wagen bedraagt 142g/km.

 

Mercedes eindigde met de vraag: “How low can we go.” Symbolisch dansten plotsklaps een twintigtal acrobaten ostentatief de limbo.

Daarna kwam het volledige nieuwe gamma aangereden in een karavaan, waaronder ook nog de A en B-klasse F-cell, de ML 450 Bluetec en werd er verteld dat de Mercedes A, B en C-klasse tegen volgend jaar met het Start-Stop systeem zullen uitgerust zijn. Dat wil zeggen dat de motor afslaat als men bijvoorbeeld aan een rood licht staat en direct terug in actie schiet, van zodra het ontkoppelingspedaal is ingedrukt.

Er werd beloofd dat tegen 2008 de C-klasse nog maar 5,1 liter zou verbruiken en de A-klasse 4,5l/100km.

Mercedes is vooral trots op de E300 Bluetec, die ze zelf de leader of the road of the future noemen. De E300 Bluetec is sinds vandaag te koop op het Autosalon in Frankfurt.

We laten u even genieten van nog andere beelden die we ter plekke hebben vastgelegd: