Fiat maakt reclame voor het grootste open dak in hun wagen. Of dit de juiste manier is valt te betwijfelen natuurlijk. Grappig is het alleszins.
Gerelateerde artikels
Na een carrière van bijna 20 jaar (!) naderen we het einde van de populaire Fiat Vijfhonderd met verbrandingsmotor. Iets dat ze bij Fiat vieren met de 500 Tributo Trepiuno special edition.
Geen paniek, de schattige Fiat 500 blijft onder ons. Hetzij als zuiver elektrische 500e of 500 Electric. En desgewenst zelfs iets groter, veelzijdiger en praktischer in de vorm van de hippe 600e crossover. Maar de klassieke 500 die in 2007 begon aan zijn immens succesverhaal gaat er bijna uit. Niet geheel onlogisch na een carrière van bijna 20 jaar!
Momenteel is de 500 enkel verkrijgbaar met de 1.0-liter Hybrid aandrijflijn met 70 pk. Dat is ook de technische basis van de Fiat 500 Tributo Trepiuno special edition. Deze eert de Trepiuno Concept die zijn opwachting maakte op het Autosalon van Genève 2004. En enkele jaren nadien – in bijna ongewijzigde vorm – uitgroeide tot de gekende Fiat 500. Die was dan weer een directe revival van de iconische Cinquecento uit ’57.
De Fiat 500 Tributo Trepiuno is voorzien van een identieke wittint (met parelmoerachtige schijn?) zoals in 2004. De velgen zijn dan weer een “moderne interpretatie” van toen. Uniek zijn de blauwe Fiat logo’s én het glazen panoramadak. Binnenin kozen de Italianen voor een wit-rode bekleding waarbij de stoelen een Trepiuno XX inscriptie prijkt. De XX is uiteraard een verwijzing naar 20 volgens de Romeinse cijfers. Het dashboard krijgt dan weer designschetsen mee.
De historisch correcte Tributo Trepiuno variant kan je niet aankopen bij de lokale Fiat verdeler. Neen, het is het werk van de Stellantis FCA Heritage afdeling onder hun Reloaded by Creators project. Hoeveel exemplaren (en aan welke prijs) er gebouwd zullen worden werd niet gecommuniceerd.
Lees hier onze rijtest met de Fiat 500 Hybrid en 500 Electric!
Terwijl ze duchtig werken aan een zuiver elektrische opvolger blijft de iconische Fiat Panda nog even beschikbaar in de opgewaardeerde (en extra schattige) Pandina uitvoering.
Alhoewel de technische basis reeds meedraait sinds 2011 (!) blijft de iconische Fiat Panda zoals we hem vandaag de dag kennen nog eventjes onder ons. Dat liet moederbedrijf Stellantis officieel weten! Zo zal hij (zij?) in ieder geval tot 2026 à 2027 van de band rollen in de fabriek van Pomigliano d’Arco. Momenteel is de Panda marktleider in Italië én Europa en is het enige hybride in het A-segment. Om aan de sterke vraag te voldoen verhogen ze zelfs de productie met 20%.
De huidige generatie Fiat Panda crossover gaat als Pandina (verkleinwoordje van Panda) door het leven en wordt tegelijk opgewaardeerd. Dit voornamelijk op vlak van veiligheid (Advanced Emergency Braking System, Lane Keep Assist en verkeersbordenherkenning), extra personalisatie en met een aangepast stuurwiel en digitaal dashboard (7”)! Naast gele spiegelkappen en gele stiknaden binnenin krijgt deze Pandina nog diverse stijlementen mee. Net zoals de handige vijfdeurs layout, (ietwat) verhoogde koetswerkvorm, aangename demping en 225 à 870 liter laadvolume.
Motorisch draait het bij de Pandina om de 70 pk / 92 Nm sterke 1.0-liter Hybrid driecilinder met manuele versnellingsbak. Die haalt 100 km/u in 13,9 seconden en bereikt bij 164 km/u zijn topsnelheid. Momenteel start de Belgische prijs van de Fiat Panda bij slechts 13.160 euro. Hoeveel de Pandina zal kosten werd (nog) niet gecommuniceerd, tegen de zomer moet hij in de showroom staan.
Omtrent de zuiver elektrische Panda volgt er in juli 2024 véél meer informatie. Net zoals bij de Fiat 500 (500e en 500 Hybrid) zullen beide Panda’s broederlijk naast elkaar verkocht worden.
Lees hier onze rijtest met de Fiat Panda Sport Hybrid!
Met de Fiat 600 keert Torinese merk terug naar het belangrijke B-segment, initieel met de zuiver elektrische 600e crossover.
Voor meer informatie en actuele prijzen, zie fiat.be!
De gloednieuwe Fiat 600 is de langverwachte (kleurrijke!) opvolger van de Punto en is verkrijgbaar met zowel een klassieke (hybride) aandrijflijn als een puur elektrische 600e variant. Met die laatste gingen we op pad voor een eerste kennismaking op Belgische bodem.
In hoeverre de nieuwe 600 een rechtstreekse opvolger is van de wijlen Punto laten we gemakshalve even in het midden. De 600 deelt zijn (e)CMP2 platform immers niet toevallig met Stellantis soortgenoten zoals de Jeep Avenger, Peugeot 2008, Opel Mokka, DS3 Crossback en aanstaande Alfa Romeo Milano. De kleine hatchback heeft met andere woorden SUV-trekjes gekregen maar valt in de eerste plaats op met zijn dubbele LED lichtblokken, Italiaanse details en easter eggs en een opvallend kleurenpalet waarbij het vergeefs zoeken is naar sinistere tinten. Iets wat we alleen maar kunnen toejuichen!
Ruim
Met zijn relatief lange wielbasis en compacte afmetingen (4,17 x 1,78 x 1,52 meter) biedt de 600 heel wat binnenruimte voor zowel de voorste als achterste inzittenden. De koffer biedt plaats aan 360 liter bagage. In combinatie met een relatief sober maar erg praktisch interieur met tal van opbergvakken en fysieke bedieningselementen voor de klimaatfunctie, sluit de 600 naadloos aan bij dat van zijn bloedverwanten. Er valt met andere woorden weinig op aan te merken. Ook al moet je voor bepaalde functies noodgedwongen afdalen in het snel reagerende maar niet altijd even gebruiksvriendelijke infotainmentsysteem (10,25″). Gelukkig beschikt de Zeshonderd standaard over draadloze Apple CarPlay en Android Auto functionaliteit. Maar ook opvallende opties zoals een massagefunctie voor de zetels vooraan.
Rijbereik Fiat 600e
De zuiver elektrische 600e variant krijgt een 54 kWh batterijpakket mee. Goed voor een WLTP rijbereik van 409 km of zelfs meer dan 600 km in stedelijke omstandigheden. In de winterse testomstandigheden (4°C) vertrekken we echter met een geafficheerde autonomie van 362 km. Conform met zo goed als alle EV’s maar het blijft een lastige evenwichtsoefening waarbij alles afhankelijk is van de rijomstandigheden, de temperatuur en de gehanteerde snelheden. Opladen doet de 600e tot maximaal 11 kW (AC) (driefasig) of 100 kW (DC).
Het interieur van de 600 is zoals aangegeven een mix van gedeelde architectuur en Fiat-iaanse details zoals de individuele fysieke knoppen voor de aandrijflijn bovenaan de middenconsole. Misschien niet de meest handig plaats om goed te zijn. Maar wel een stuk directer en intuïtiever dan de knullige tuimelschakelaar van de andere EV-afgeleiden binnen de Stellantis familie.
Comfortabel rijgedrag
Op het vlak van rijgedrag geen echte verrassingen met een aandrijflijn die ook hier enorm soepel en atletisch voor de dag komt, en gekenmerkt wordt door een erg lichte besturing waarbij iedere vorm van stuurgevoel ontbreekt. Op vlak van koetswerkcontrole staat de 600 evenwel zijn mannetje met zo goed als geen koetswerkrol en een ophanging die door de band genomen comfortabel is maar op de 18-duimers van de La Prima topversie kleine oneffenheden niet altijd even goed weet te verteren.
Daar tegenover staat dan wel de feel good factor van het lichte interieur dat haaks staat op de sinistere combinaties van onder andere de Peugeot 20(0)8 of Opel Mokka en – op wat harde interieurplastics op onder andere de deuren en middenconsole – een degelijke indruk nalaat.
Prestaties Fiat 600e
Op het vlak van prestaties geen verrassingen. De 156 pk / 260 Nm sterke elektromotor stuwt de 600e in slechts 9 seconden naar de 100 km/u en naar een begrensde topsnelheid van 150 km/h. Maar toont zich in de praktijk stukken snediger dankzij de ononderbroken afgifte van vermogen en een maximum koppel dat per direct beschikbaar is. Ook hier vinden we drie rijmodi terug. Het energiezuinige Sherpa, Normal en tenslotte Sport voor een snediger acceleratiepedaal en iets zwaarder stuurgevoel.
Conclusie
Met de nieuwe 600(e) heeft Fiat na lange tijd opnieuw een volwaardige B-segmenter in zijn gamma die enerzijds inzet op typische Italiaanse designinvloeden, maar anderzijds ook weet te profiteren van de grote knowhow en technologie uit het enorme Stellantis-concern. Met een vanafprijs van 36.000 euro voor de instapversie RED positioneert de elektrische versie 600e zich niet als een absolute prijsbreker maar daar tegenover staat dan weer een rijkelijke standaarduitrusting. De topversie La Prima moet in België minstens 41.000 euro kosten en beschikt op enkele kleurtjes na over geen enkele opties. De rest van het 600-gamma is gelukkig ook in aantocht met zowel klassieke modellen met verbrandingsmotor als hybride versies. Deze zullen midden 2024 op de markt verschijnen.
Overzicht: + Soepele en krachtige aandrijflijn + Knappe looks en dito kleuren + Feel good gehalte + Binnenruimte + Moderne (laad)technologie + Basisuitrusting ? Interne concurrentie – Stevige vanafprijzen – Andere versies pas later beschikbaar